Πότε θεωρούμε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται στις κινήσεις του; Ο ρόλος της εργοθεραπείας!


Στις μέρες μας, η προσοχή έχει στραφεί στο πεδίο των κινητικών διαταραχών για παιδιά τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως «αδέξια”. Πολλοί πιστεύουν ότι αυτά τα παιδιά, μεγαλώνοντας απλά θα προσαρμοστούν, ένα μεγάλο ποσοστό των δασκάλων πιστεύουν πως απλά είναι «τεμπέλικα” και μπορούν να προσπαθήσουν παραπάνω, πως είναι άτακτα και αποδιοργανωμένα ή πολύ συχνά κατηγορούν τους γονείς για κακή ανατροφή.

Δυσπραξία

Η αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων, γνωστή και ως Δυσπραξία, πρόκειται για μια διαταραχή της κίνησης που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην ανάπτυξη του κινητικού συντονισμού σύμφωνα με την χρονολογική ηλικία του παιδιού.

Τα παιδιά αντιμετωπίζουν ένα εύρος δυσκολιών στους τομείς της αδρής κίνησης και συντονισμού αδρών κινήσεων, της λεπτής κίνησης, της οπτικοκινητικής οργάνωσης – συντονισμού και κάποιες φορές της γλωσσικής έκφρασης. Το παιδί δυσκολεύεται να αντιληφθεί πώς μπορεί να λειτουργήσει το σώμα του στο φυσικό περιβάλλον, να σχεδιάσει και να οργανώσει τις κινήσεις του.

Έχει αποδειχθεί ότι οι κινητικές τους δυσκολίες έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην την κοινωνική όσο και τη συναισθηματική τους ευημερία.

Μερικά από τα συμπτώματα είναι τα εξής:

Κατά την προσχολική ηλικία

  • Καθυστέρηση στην επίτευξη αναπτυξιακών κινητικών ορόσημων, π.χ. μπουσούλισμα ή περπάτημα
  • Δυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τρέξιμο, πηδήματα, ισορροπία και παιχνίδια με μπάλα
  • Δυσκολία στην εκμάθηση νέων κινητικών δραστηριοτήτων
  • Η κίνηση στο χώρο είναι ασυντόνιστη, με έλλειψη ρυθμού
  • Συχνά σκοντάφτει πάνω σε πράγματα
  • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη πλευρίωσης
  • Αδεξιότητα σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης
  • Δυσκολία με κατασκευαστικά παιχνίδια
  • Συνηθίζουν να τρώνε με τα χέρια
  • Ανώριμη λαβή του μολυβιού
  • Δυσκολία κατά το χρωμάτισμα
  • Καθυστέρηση στην ομιλία (άρθρωση), παρά το καλό επίπεδο κατανόησης του λόγου
  • Υπερκινητικότητα ή αποφυγή κινητικών δραστηριοτήτων

Κατά την σχολική ηλικία

  • Φτωχή απόδοση στη γυμναστική και γενικά σε αθλητικές δραστηριότητες
  • Αργή εκτέλεση δραστηριοτήτων με τα χέρια, όταν δεν τα βλέπει (π.χ. χτένισμα μαλλιών)
  • Φτωχή εικόνα σώματος, δυσκολία στη διάκριση δεξιά/αριστερά
  • Δυσκολία με δραστηριότητες γραφής (δυσανάγνωστα γράμματα, αργός ρυθμός, κακή οργάνωση στη σελίδα)
  • Δυσκολία να αντιγράψει από τον πίνακα
  • Κακή στάση σώματος στο θρανίο
  • Δυσκολία στην αντίληψη του χώρου
  • Ελλιπείς σχεδιαστικές και κατασκευαστικές ικανότητες
  • Μικρή διάρκεια προσοχής
  • Αυξημένη κινητικότητα
  • Υπερένταση
  • Απουσία συναίσθησης κινδύνου

Η Αναπτυξιακή Διαταραχή του συντονισμού των κινήσεων είναι μία διαταραχή που με το πέρασμα του χρόνου δεν θεραπεύεται. Οι δυσκολίες στην κίνηση που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σπάνια εξαλείφονται χωρίς ειδική παρέμβαση. Αντιθέτως, συνοδεύουν το παιδί σε όλο και περισσότερους τομείς της ζωής του όπως στο παιχνίδι, στην αυτοεξυπηρέτηση, στις σχολικές δραστηριότητες και στις κοινωνικές σχέσεις με τους συνομήλικους.

Ωστόσο, μέσα από την εφαρμογή κατάλληλων παρεμβατικών προγραμμάτων το παιδί μπορεί να βελτιώσει την σχολική του επίδοση, να εισπράξει κοινωνική αποδοχή, να συμμετέχει σε κινητικές δραστηριότητες και να βελτιώσει τις κοινωνικές του σχέσεις.

Ο ρόλος του Εργοθεραπευτή είναι να οργανώσει ένα κατάλληλα σχεδιασμένο θεραπευτικό πρόγραμμα που είναι προσαρμοσμένο και εξατομικευμένο σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Στόχος του προγράμματος αυτού είναι κυρίως η βελτίωση της αισθητηριακής καταγραφής, η βελτίωση της εικόνας σώματος και η βελτίωση του κινητικού σχεδιασμού, του ιδεασμού και της πράξης.

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση, η ικανότητα δηλαδή του εγκεφάλου να οργανώνει και να χρησιμοποιεί τις πληροφορίες που λαμβάνει από το περιβάλλον με σωστό τρόπο, είναι  μία μέθοδος η οποία βοηθάει στην άμβλυνση των συμπτωμάτων.

Φυσικά, οι συνεδρίες Εργοθεραπείας από μόνες τους δεν αρκούν. Τα παιδιά χρειάζονται κατανόηση και ενίσχυση τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς.

Πηγές

http://www.encephalos.gr/pdf/53-2-03g.pdf

Ψυχιατρική παιδιών και εφήβων Β.Α Παπαγεωργίου

 

Μπορείτε να πλοηγηθείτε στα τα άρθρα που αφορούν τον τομέα της Εργοθεραπείας.

Μπορείτε να αναζητήσετε όλες τις Υπηρεσίες του Κέντρου «Ψυχ…Αγωγείν”.

 

Τσαβδαρίδη Ωραιοζήλη

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *