Ποιος είναι ο μαθησιακός τύπος του παιδιού;


Πολλά παιδιά έχουν διαφορετικό τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν την πληροφορία από το περιβάλλον. Ο τρόπος που το παιδί μαθαίνει, θα καθορίσει τόσο τον τρόπο προσωπικής προσέγγισης του παιδιού όσο και την επιλογή της μέθοδο μάθησης και μελέτης, που ταιριάζει στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

Έτσι, βλέπουμε παιδιά που επιθυμούν να ακούν το μάθημα της ιστορίας γιατί έτσι το μαθαίνουν καλύτερα και πιο γρήγορα, άλλα παιδιά τους βοηθάει το σχεδιάγραμμα και οι εικόνες και άλλα επιθυμούν να βιώνουν τη μάθηση όπως για παράδειγμα τη φυσική που την κατανοούν με πιο αποτελεσματικό τρόπο αν εκτελέσουν ένα πείραμα. Όσο νωρίτερα γίνει αυτή η διάγνωση, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, κάνοντας την προσπάθεια του παιδιού πιο αποτελεσματική και το ίδιο γεμάτο αυτοπεποίθηση, αισιοδοξία και χαρά. Παρακάτω παρουσιάζονται οι μαθησιακοί τύποι καθώς και τα κύρια χαρακτηριστικά τους:

ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ:

«ΠΕΣ ΜΟΥ το μάθημα και εγώ θα το κατανοήσω και θα το μάθω»

Οι ακουστικοί τύποι αφομοιώνουν καλύτερα τις γνώσεις με ιδιαίτερη προτίμηση στις λέξεις και τους ήχους. Συνήθως μιλούν νωρίς και αναπτύσσουν πλούσιο λεξιλόγιο. Στην βρεφική ηλικία δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον στη μίμηση ήχων, στη μουσική και στις γνώριμες φωνές. Στη νηπιακή και προσχολική ηλικία, κάνουν πολλές ερωτήσεις, μιλούν καθαρά και απαγγέλουν ποιήματα. Κατά τη διάρκεια των σχολικών τάξεων, τους αρέσει να διαβάζουν δυνατά, θυμούνται με ακρίβεια ονόματα και ημερομηνίες  και καθώς μεγαλώνουν ακούν πολλές ώρες μουσική και προτιμούν παιχνίδια με λέξεις. Οι ακουστικοί τύποι, κατευθύνονται από την ενεργητικότητα της γλώσσας και υστερούν από τους συνομήλικους σε δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με αφή και όραση.

Στρατηγικές μάθησης:

  • Μην ξεχνάς ποτέ να είσαι παρών στο μάθημα έτσι ώστε να μπορείς να ακούς τον καθηγητή εν ώρα διδασκαλίας.
  • Τη στιγμή της μελέτης  διάβασε φωναχτά το μάθημα και κατηγοριοποίησε σε βασικές ομάδες τις πληροφορίες που παίρνεις.
  • Ηχογράφησε τον εαυτό σου ενώ λέει το μάθημα και βάλε ξανά το αρχείο να παίξει.
  • Γίνε ο δάσκαλος. Φαντάσου πως απέναντί σου βρίσκεται ένας μαθητής. Προσπάθησε να του πεις το μάθημα, εξήγησέ του όσο πιο απλά γίνεται.
  • Δες κάποια τηλεοπτική εκπομπή/ ταινία ή άκουσε μια ραδιοφωνική εκπομπή σχετικά με το θέμα που σε ενδιαφέρει.
  • Το κλειδί είναι η μεταφορά των πληροφοριών με όσο το δυνατόν πιο απλές λέξεις γίνεται.
  • Μπες σε μια ομάδα μελέτης και βρες έναν φίλο για να διαβάζετε μαζί. Μπορεί να λέει το μάθημα ο ένας στον άλλον.
  • Επανάλαβε τις πληροφορίες που μαθαίνεις δυνατά από έξω.
  • Χρησιμοποίησε βιβλία τα οποία υπάρχουν σε μορφή CD και σου επιτρέπουν να τα ακούς αντί να τα διαβάζεις.
  • Γράψε όσα μαθαίνεις και ύστερα επανάλαβέ τα.
  • Ζήτησε από τον καθηγητή (ή από κάποιον που γνωρίζει) να σου εξηγήσει το μάθημα προφορικά.

Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα Μαθησιακού Ενδιαφέροντος

ΟΠΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ:

«ΔΕΙΞΕ μου τον τρόπο. Μ’ αρέσουν οι εικόνες»

Ο οπτικός τύπος μαθαίνει όταν βλέπει τα πράγματα στο σύνολό τους και όχι εστιάζοντας στις λεπτομέρειες. Αφού λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες, προσπαθεί να οραματιστεί τυχόν συσχετισμούς μεταξύ τους. Επιπλέον για να μάθει, πρέπει να δει τις σημειώσεις γραμμένες. Συνήθως έχει καλό γραφικό χαρακτήρα. Δεν μπορεί να διαβάσει σε θορυβώδεις χώρους ενώ δυσκολεύεται να κατανοήσει το μάθημα αν του το εξηγήσουν προφορικά. Διέπεται από μεγάλη φαντασία και μπορεί να δημιουργεί εύκολα οπτικά βοηθήματα.

Στρατηγικές μάθησης:

  • Κατά τη διάρκεια της μελέτης, προσπάθησε να αποκτήσεις μια γενική εικόνα προτού μπεις στις λεπτομέρειες. Ιδίως πρόκειται για ένα μάθημα που απαιτεί αποστήθιση συγκεκριμένων σημείων, γεγονότων ή ημερομηνιών. Μπορείτε να σας βοηθήσει το άρθρο:“Πώς να βοηθήσω τα παιδιά μου να αποστηθίσουν το μάθημα;;
  • Όταν προσπαθείς να θυμηθείς κάτι, κλείσε τα μάτια και φτιάξε μια νοητή εικόνα της πληροφορίας στο μυαλό σου έτσι ώστε να είσαι σε θέση να την θυμηθεί πιο εύκολα αργότερα. Μια καλή ιδέα είναι επίσης η χρήση μεμονωμένων καρτών οι οποίες θα αναπαριστούν το γενικό γεγονός. Κοιτώντας τες, προσπάθησε να θυμηθείς τις λεπτομέρειες που το συνοδεύουν.
  • Ψάξε εναλλακτικές πηγές μάθησης εκτός του βιβλίου. Χρησιμοποίησε όσο το δυνατόν περισσότερα οπτικά βοήθηματα όπως για παράδειγμα χάρτες, γραφήματα, εικόνες, σχήματα, έντονα χρώματα κ.ά. . Προσοχή, βίντεο, φωτογραφίες ή παρουσιάσεις Power Point δεν θα σε βοηθήσουν.
  • Χρησιμοποίησε την τακτική “mind concept mapping“. Έτσι θα καταφέρεις να οργανώσεις όλες τις πληροφορίες που λαμβάνεις κάνοντας συσχετισμούς μεταξύ τους και φτιάχνοντας τις μεταξύ τους σχέσεις. Με αυτόν τον τρόπο θα αποκτήσεις μια καθαρότερη εικόνα του τί διαβάζεις. Παρακάτω δίνεται ένα παράδειγμα της στρατηγικής αυτής. Με κεντρικό ζήτημα το θέμα της υγείας,, οι διακλαδώσεις αναπαριστούν τις σχέσεις μεταξύ των ιδεών που σχετίζονται με αυτό.
  • Μόλις μάθεις το μάθημα, προσπάθησε να χρησιμοποιήσεις τις νέες σου γνώσεις σε κάποια άλλη περίσταση. Αν για παράδειγμα, διάβαζες για τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, προσπάθησε να δεις μια ταινία σχετικά με αυτόν και προσπάθησε να κάνεις συσχετισμούς.
  • Να έχεις πάντα οργανωμένες τις σημειώσεις σου.
  • Κράτα σημειώσεις στα περιθώρια του βιβλίου.
  • Κράτα σημειώσεις την ώρα του μαθήματος.
  • Χρησιμοποίησε φωτεινούς μαρκαδόρους και υπογράμμισε τα βασικά σημεία.
  • Προσπάθησε να μεταφέρεις σχηματικά/ σχεδίασε τα βασικά σημεία.
  • Διάβασε κάπου ήσυχα και όχι σε χώρο με θορύβους.

 

ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ:

Ο κιναισθητικός τύπος είναι αυτός που δυσκολεύεται περισσότερο στο να μάθει, γιατί δεν μπορεί να καθίσει ήσυχα σε ένα μέρος κατά τη διάρκεια της μελέτης του. Θέλει να αγγίζει τα πράγματα, να τα αισθάνονται και να βιώνει κάτι πριν από τη μάθηση. Αυτός ο μαθησιακός τύπος συναντάται συχνά στα μικρότερης ηλικίας παιδιά, τα οποία ωστόσο μεγαλώνοντας γίνονται οπτικοί τύποι ενώ κάποια μπορεί να εξελιχθούν ακόμα και σε ακουστικούς τύπους. Ωστόσο, σε αυτά τα παιδιά θα αρέσει σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους να χρησιμοποιούν τις κιναισθητικές τους δυνάμεις προκειμένου να μάθουν.

Στρατηγικές μάθησης:

  • Χρησιμοποίησε την εναλλαγή ρόλων. Για παράδειγμα, εάν μελετάς την Αλληγορία του Σπηλαίου μπορείς να σηκωθείς και να παρουσιάσεις τις ακριβείς θέσεις των δεσμωτών, το μέρος που θα υπήρχε η φωτιά κ.ά. . Εναλλαγή ρόλων μπορείς να χρησιμοποιήσεις και με τους φίλους σου σε ομάδες μελέτης.
  • Προσπάθησε να δείξεις με πράξεις τα όσα μαθαίνεις είτε κάνοντας τον δάσκαλο ο οποίος γράφει σε έναν άσπρο πίνακα είτε κάτι άλλο. Χρησιμοποίησε τη δημιουργικότητά σου.
  • Κράτα σημειώσεις την ώρα του μαθήματος.
  • Υπογράμμισε ή τόνισε με μαρκαδόρους τα σημαντικά σημεία.
  • Εξήγησε όσα έμαθες σε άλλους.
  • Μην διαβάζεις ξαπλωμένος σε κρεβάτι.
  • Πληκτρολόγησε τις σημειώσεις σου στον υπολογιστή. Έπειτα, παίξε με την μορφοποίησή του. Χρωμάτισε τις λέξεις, τοποθέτησε φόντο κ.ά. .
  • Γράψε τις σημειώσεις σου και με μολύβι. Μπορείς να πειραματιστείς με διαφορετικά είδη γραφής ή να αλλαζεις τα χρώματα των στυλών εστιάζοντας την προσοχή σε διαφορετικά σημεία του κειμένου.
  • Φάε μια τσίχλα ενώ γράφεις εξετάσεις ή ενώ διαβάζεις. Βοηθάει στο να διεγείρει το μυαλό σου και στο να κρατήσει την προσχή σου εστιασμένη.
  • Ενώ μελετάς, περπάτα μέσα στο δωμάτιο. Αυτή η τεχνική θα σε βοηθήσει να απομνημονεύσεις καλύτερα τις πληροφορίες που διαβάζεις.
  • Κάνε συχνά διαλλείματα των 5-10 λεπτών ανά 30-40 λεπτά μελέτης ώστε να ξεκουράζεται ο εγκέφαλος.
  • Σε κάθε διάλλειμα, άλλαξε θέση. Πήγαινε να καθίσεις κάπου αλλού ή περπάτα.
  • Οι συσκευές που θα μπορούσες να χρησιμοποιήσεις είναι οι υπολογιστές, μια γραφομηχανή ή  ένα κομπιουτεράκι.

Στάμου Πηνελόπη

Υπεύθυνη του Κέντρου
Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος

Ειδικευόμενη Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *