Καθημερινά αναρωτιόμαστε αν το παιδί μας είναι αδέξιο. Τι ονομάζουμε, όμως, αδεξιότητα; Μήπως χρειάζεται εργοθεραπευτική παρέμβαση; Τελικά έχει δυσπραξία; Και πώς θα το διαχωρίσω; Πριν απαντήσουμε σ’ αυτά τα ερωτήματα, πάμε να δούμε βασικές έννοιες που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα το θέμα.
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ (Adaptive Response):
Μία κατάλληλη δράση στην οποία ένα άτομο ανταποκρίνεται επιτυχώς σε μία περιβαλλοντική απαίτηση»
Είναι ασυνείδητη ή διαδικαστική (αυτοματοποιημένη δράση)
ΠΡΑΞΗ (praxis):
Η ικανότητα του εγκεφάλου να σχεδιάζει, οργανώνει και εκτελεί μία σειρά μη οικείων δραστηριοτήτων
Είναι συνειδητή και απαιτεί εγκεφαλική επεξεργασία (S. Rolley, E. Blanche, 2001)
Η πράξη αποτελείται από 3 επιμέρους στοιχεία:
- Ιδέα
- Σχέδιο – προγραμματισμός
- Εκτέλεση (T. May Benson, 2001)
Στη συνέχεια κατά τη πραξιακή διαδικασία πραγματοποιούνται 5 επιμέρους διαδικασίες.
- Ο προσανατολισμός μας στο ερέθισμα
- Η κατανόηση του όπου εμπεριέχεται ο ιδεασμός
- Ο σχεδιασμός μιας προσαρμοστικής αντίδρασης
- Ο προγραμματισμός μας για την έκλυση της αντίστοιχης αυτής αντίδρασης
- Η εκτέλεση της που απαιτεί το συντονισμό της κίνησης και τέλος
- Η μάθηση που επιτυγχάνεται μέσω της εμπειρίας αυτής της προσαρμοστικής αντίδρασης (Αλεξάνδρου, 2019)
Έχει το παιδί μου δυσπραξία ή είναι απλά αδέξιο;
Οι τομείς που παρατηρούνται δυσκολίες σε παδια με δυσπαξία είναι οι ακόλουθοι:
- Στην αδρή κίνηση δυσκολίες:
- Στο συντονισμό
- Στα πηδήματα (επιτόπια ή μη)
- Στην ισορροπία
- Στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής
- Στο τρέξιμο
- Στα σπορ
- Στο ντύσιμο
- Στα σκαλοπάτια
- Σχολικές δυσκολίες:
- Μεταφορά ιδεών στο χαρτί
- Αντιγραφή από το πίνακα
- Στην ανοχή σε θορύβους του περιβάλλοντος
- Κράτημα σημειώσεων
- Στις ακουστικές δεξιότητες
- Δυσκολίες στην οργάνωση:
- Της μνήμης
- Της ανεξάρτητης εργασίας
- Στη τήρηση κανόνων
- Στις σειροθετήσεις
- Δυσκολίες στη συγκέντρωση:
- Της οργάνωσης σε δραστηριότητες με πολλά βήματα
- Στην εργαζόμενη μνήμη
- Στο να μείνει ήρεμα καθισμένο
- Στη λεπτή κινητικότητα δυσκολίες:
- Χειρισμοί αντικειμένων
- Κουμπώματα
- Γράψιμο και τήρηση χώρου
- Κατασκευές
- Σύλληψη μολυβιού
- Φορμάρισμα γραμμάτων
- Εργαλεία καθημερινών δραστηριοτήτων (Fes resourses, dyspaxia foundation, 2000)
Το παιδί με ΣΩΜΑΤΟΔΥΣΠΡΑΞΙΑ έχει δυσκολία στο σωματοαισθητήριο σύστημα (απτικό κύρια και ιδιοδεκτικό) και παρουσιάζει:
-προτίμηση σε φανταστικά παιχνίδια ή στις συζητήσεις αντί να ασχοληθεί με το να κάνει οργανωμένα πράγματα
-προτίμηση για καθιστικές δραστηριότητες αντί ενεργητικού κινητικού παιχνιδιού
-ακατάστατο στο φαγητό του
-ατημέλητη εμφάνιση
-σύγχυση και τσαντίλα όταν δεν μπορεί να κάνει κάτι λόγω του φτωχού προγραμματισμού του
Εϊναι το παιδί ‘’δεν μπορώ’’, ‘’δεν ξέρω’’, ‘’δείξε μου’’
Tο παιδί με ΔΥΣΚΟΛΊΕΣ ΣΤΑΣΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ παρουσιάζει δυσκολίες στο ΑΙΘΟΥΣΑΙΟ, ιδιοδεκτικό σύστημα και:
-δείχνει βαριεστημένο και τεμπέλικο
-δείχνει αδιάφορο και μη κινητοποιούμενο
-δείχνει αδύναμο και χαλαρό
-κουράζεται εύκολα ή δείχνει μόνιμα κουρασμένο
-δυσκολεύεται να κρατηθεί δυνατά σε δραστηριότητες
Είναι το παιδί ‘’δεν θέλω’’, ‘’δεν μου αρέσει’’, ‘’ας κάνουμε κάτι άλλο’’(Αλεξάνδρου, 2020)
ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στην Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιος Ιωάννης).