Τι είναι η αισθητηριακή δίαιτα;
Η Αισθητηριακή Δίαιτα (SensoryDiet) αρχικά χρησιμοποιηθήκε για να περιγράψει την θεραπεία της αισθητηριακής αμυντικότητας και η πρώτη που την εισήγαγε ήταν η Patricia Wilbarger. Με το πέρασμα των χρόνων ο όρος διευρήνθηκε και πλέον αναφέρεται στη στρατηγική χρήση αισθητηριακών δραστηριοτήτων που χρειάζεται ένα άτομο για να παραμείνει προσεκτικό & να είναι σε θέση να οργανώνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Ο όρος «δίαιτα» χρησιμοποιήθηκε για να τονίσει ότι ο οργανισμός μας χρειάζεται ελάχιστες ποσότητες αισθητηριακών πληροφοριών για να αναπτυχθεί, όπως χρειάζεται το φαγητό και το ποτό. Η αισθητηριακή δίαιτα είναι σχεδιασμένη για να βοηθήσει το άτομο να επιτύχει το βέλτιστο επίπεδο εγρήγορσης, έτσι ώστε να λειτουργήσει και να συμμετάσχει στην διαδικασία της μάθησης.
Που απευθύνεται μια αισθητηριακή δίαιτα;
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάθε παιδί ή ενήλικα ο οποίος παρουσιάζει δυσκολίες με την έκλυση προσαρμοστικών αντιδράσεων. Κάθε άτομο έχει συγκεκριμένες αισθητηριακές ανάγκες & η κάθε δραστηριότητα δεν έχει την ίδια επίδραση σε όλους τους ανθρώπους. Συστήνεται σε άτομα στο φάσμα του αυτισμού με αισθητηριακές δυσκολίες όσο και σε άτομα με ΔΕΠ-Υ χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι απευθύνεται μόνο σε αυτούς.
Υπάρχουν δραστηριότητες, για παράδειγμα, ηρεμιστικές που δεν θα ηρεμήσουν απαραίτητα όλα τα παιδιά. Το νευρικό σύστημα κάθε ατόμου ανταποκρίνεται διαφορετικά στα αισθητηριακά περιβαλλοντικά ερεθίσματα, και πιο συγκεκριμένα στις αισθητηριακές δραστηριότητες. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν επιλέγουμε δραστηριότητες για να επιτύχουμε μια αλλαγή στο επίπεδο διέγερσης του παιδιού.
Προτεινόμενες δραστηριότητες μιας αισθητηριακής δίαιτας:
ΑΠΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Πιέστε πλαστελίνες διαφορετικής σκληρότητας
- Εμπλακείτε σε δραστηριότητες με άμμο, χώμα, υφάσματα και διάφορες υφές
- Ζυμώστε αλεύρι
- Γραφή με γραφικό εργαλείο με δόνηση
- Μασάζ με αλοιφή ή κρέμα σε χέρια
- Παιχνίδι με αντιστρες μπαλάκια διαφόρων υφών
- Δαχτυλομπογιές
- Γραφή με Αφρό ξυρίσματο
ΚΙΝΗΤΙΚΈΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Τρέξιμο, πηδήματα, χορός ή περπάτημα
- Χρήση περιστρεφόμενου παιχνιδιού
- Ρολλαρίσματα
- Πους- Απς
- Σκαλιά
- Χρήση κούνιας
- Αναρρίχηση σε εξοπλισμό κούνιας ή παιδότοπου ή σε χώρους αναρρίχησης
- Ποδήλατο, πατίνι τρίκυκλο
- Jumping Jacks ή ξαπλώνοντας κάτω να φτιάχνουν ‘’αγγελάκια χιονιού’’
- Χοροπηδητά σε μπάλα pilates
ΣΤΟΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Μασάω τσίχλες, ζελεδάκια
- Τρώω κραντσανιστές τροφές
- Τρώω πικάντικες και σκληρές τροφές
- Φυσάω με καλαμάκι σε ποτήρι με νερό κάνοντας μπουρμπουλήθρες
- Σφυράει με σφυρίχτρα ή παίζω καζού
- Βάζω λιποζάν
- Χρήση ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας
- Κάνω φούσκες
- Χρήση χοντρού καλαμακίου για πόση πηχτών υγρών
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΟΝΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
- Μετακίνηση επίπλων
- Κουβάλημα από τα ψώνια
- Κουβάλημα του κουβά με τα ρούχα
- Πετάω τα σκουπίδια του σπιτιού έξω
- Βάζω ηλεκτρική σκούπα
- Σπρώχνω το καρότσι στο σούπερ-μάρκετ
- Σφουγγάρισμα
ΟΠΤΙΚΕΣ – ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ – ΟΣΦΡΗΤΙΚΕΣ
- Ακρόαση της αγαπημένης μας μουσικής
- Χρήση ακουστικών που απομονώνουν τον ήχο
- Χαμήλωμα ή αύξηση της έντασης του φωτός
- Ντραμς με κουζινικά σκεύη
- Εκμάθηση μουσικού οργάνου
- Παρατήρηση εικόνων ενός βιβλίου
- Χρήση γυαλλιών ηλίου
- Απομάκρυνση μας από έντονα οπτικά ερεθίσματα
- Όσφρηση αρωματικών κεριών ή κρεμών
Πηγές:
– Yack, E., Aquilla, P. & Sutton, S. (2002). Building Bridges through Sensory Intergration Therapy for Children with Autism and Other Pervasive Developmental Disorders. Texas: Future Horizons Inc.
– sensorysmartparent.com/sensorydiet.html
– https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/treatments-approaches/therapies/sensory-diet-treatment-what-you-need-to-know
ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στην Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιος Ιωάννης).
Εκπληκτικη προσεγγιση. Συντομη και περιεκτικη. Δεν περιοριζεται στην ορολογια αλλα επεκτεινεται στις δραστηριοτητες που προτεινονται για αποτελεσματικη αντιμετωπιση.
Ενα κομματι στην ψυχικη υγεια και αγωγη που βρισκεται στην διερευνιση ακομη και στην Ευρωπη και Ηνωμενες Πολιτειες.
Ηρθε ομως πιστευω η ωρα να φανει η σημαντικοτητα αυτης της επιστημης. Καθως αλλοι μεθοδοι προσεγγισης αντιμετωπισης απο την ειδικη αγωγη αποδειχτηκαν μη αποτελεσματικοι.
Για μενα τα περισσοτερα προβληματα ξεκινουν απο εδω και απο εδω πρεπει να ειναι η βαση της αντιμετωπισης.
Σε οποια ηλικια και αν βρισκομαστε απο την πρωτη νηπιακη ως τα βαθεια γεραματα.
Τοτε θα μπορουμε να πουμε οτι τα καταφεραμε να αλλαξουμε εναν τροπο προσεγγισης που περιοριζεται στην νηπιακη ηλικια και τις πρωτες ταξεις του δημοτικου.
Ενω θα επρεπε να συνεχιζεται οσο ζουμε και οσο το χρειαζομαστε. Ενηλικες και παιδια.
Τοτε ενας αλλος κοσμος θα ανατειλει.
Συγχαρητηρια.
Ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σας λόγια!
Με εκτίμηση,
Η διςπιστημονική ομάδα του ¨Ψυχ…Αγωγείν”