Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες στη γραφή, κάτι το οποίο οδηγεί σε παραπομπή αυτών των παιδιών σε Εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό. (Amundson2005, Denton, Cope& Moser2006, Woodward& Swinth2002).
Τα παιδιά καθ΄ όλη τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων κατά την εκτέλεση του ρόλου τους ως μαθητές αποκτούν, αναπτύσσουν και χρησιμοποιούν τη γραφή, μια από τις πλέον σημαντικές δεξιότητες τους. Τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με έρευνα περίπου το 10-20% των παιδιών παρουσιάζουν προβλήματα στη γραφή.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσγραφία, Δυσορθογραφία)
- ΔΕΠΥ
- Νοητική Υστέρηση και σύνδρομα
- Αυτιστικό φάσμα
- Εγκεφαλική παράλυση
- Νευρομυϊκές παθήσεις
- Ειδική γλωσσική εξελικτική διαταραχή
- Τυφλά παιδιά
- Διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας
Για την επίτευξη της γραφής απαιτείται η συνεργασία:
- Οπτικών
- Κινητικών
- Αισθητηριακών και
- Αντιληπτικών καναλιών (Amundson 2005, Amundson & Weil 1996).
ΣΤΑΔΙΑ ΤΥΠΙΚΗΣ ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
1Ο έτος:
- Μουτζουρώνει σε οποιαδήποτε επιφάνεια
- Πιάνει και περιεργάζεται εργαλεία γραφής
- Σχεδιάζει γραμμές και κυκλικά σημάδια
2ο έτος:
- Προσπάθεια μίμησης κάθετων οριζόντιων γραμμών καθώς και κύκλου
3ο έτος:
- Αντιγράφει τετράγωνο
- Χ
- Διαγώνιες γραμμές
- Σταυρό
- Καθώς και ορισμένους αριθμούς και γράμματα
4ο-5ο έτος:
- Αντιγράφει τρίγωνο
- Γράφει το όνομα του
- Αντιγράφει σχεδόν όλα τα κεφαλαία γράμματα
5ο-6ο έτος:
- Πλήρης ανάπτυξη της ώριμης λαβής
- Πλευρίωση
- Πλήρη και ομαλή ένταξη στη γραφή γραμμάτων, λέξεων και αριθμών
ΤΙ ΠΡΟΗΓΕΊΤΑΙ ΤΗΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
- Ανάπτυξη μικρών μυών παλάμης
- Οπτικοκινητικός συντονισμός
- Ικανότητα χειρισμού εργαλείων
- Καλή εξέλιξη λαβής
- Καλή οπτική αντίληψη (αναγνώριση διαφορών, μορφών, μεγεθών)
- Προσανατολισμό της γραφής από δεξιά προς αριστερά
ΤΙ ΑΠΑΙΤΕΙ Η ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΉ ΕΠΑΡΚΕΙΑ
- Όραση και οφθαλμοκίνηση
- Καλή μνήμη
- Καλή στάση και στασικό έλεγχο
- Οπτικοκινητικό συντονισμό
ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΏΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ
- Παραλείψεις γραμμάτων ή και συλλαβών
- Καθρεπτική γραφή
- Ορθογραφικά λάθη
- Απουσία τόνων
- Έντονη ομιλία αλλά περιορισμένο γράψιμο
- Δυσανάγνωστη γραφή
- Μπέρδεμα γραμμάτων
- Μισές λέξεις
- Αδυναμία υπολογισμού μέγεθος γραμμάτων
- Ακατάλληλα κενά μεταξύ των λέξεων
- Γυρίζουν το χαρτί
- Αδυναμία στοίχισης γραμμάτων στις γραμμές
- Ασυνήθιστη λαβή του εργαλείου
- Δυσκολία στη ποσόστοση δύναμης του γραφικού εργαλείου
- Πολύ χαμηλή ή πολύ ψηλή λαβή
- αργή ταχύτητα
- γρήγορη κόπωση
- μη σταθεροποίηση του χαρτιού με το άλλο χέρι
- πολύ σκυφτή θέση
- κράτημα κεφαλιού με το άλλο χέρι
- άρνηση εμπλοκής τους στο γράψιμο
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
- Καλή αντίθεση αντίχειρα
- Σταθερότητα καρπού και καλή έκταση
- Αμφίπλευρος συντονισμός
- Ανάπτυξη τόξων παλάμης
- Επαρκή δύναμη άνω άκρου
- Διαχωρισμός των 2 μερών του χεριού απομόνωση δαχτύλων
- Καλή καθιστή θέση
- Καλός κεντρικός έλεγχος κορμού
- Συγκράτηση ώμων σε καλή στάση
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΛΑΒΗΣ
- 0-6 μήνες δεν υπάρχει εκούσια κίνηση.
Όταν το αντανακλαστικό του δραγμού εκλύεται (4ο μήνα) το παιδί πιάνει αντικείμενα με τα 4 δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης (ανώριμη παλαμιαία σύλληψη).
- Τον 6ο μήνα το παιδί κατακτά την παλαμιαία σύλληψη.
- Τον 7ο-9ο μήνα μπορεί να πιάσει μικρά και μεγάλα αντικείμενα με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα σε αντίθεση.
- Τον 9ο-12ο μήνα τελειοποιεί τη σύλληψη μικρών αντικειμένων με τα δάχτυλα και τον αντίχειρα σε αντίθεση
- Τον 18ο μήνα – 3ο έτος γίνεται κατάκτηση της κυλινδρικής, της σφαιρικής και της πλάγιας σύλληψης
- Το 3ο έτος το παιδί κατακτά τη στατική τριποδική λαβή.
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΗΨΗΣ
- Παλαμιαία χωρίς αντίθεση αντίχειρα
- Παλαμιαία με αντίθεση του αντίχειρα
1)κυλινδρική
2)σφαιρική
3)Άγκιστρο
4) Λαβή δύναμης
- Ενδιάμεσο στάδιο εξέλιξης λαβής
- Ενδογενείς παλαμιαία
- Πλάγια
- Εξελιγμένες λαβές
- Διποειδής (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο)
- Τριποειδής (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ΚΑΙ μέσο)
- Δαχτυλική (ένωση του αντίχειρα με δείκτη ή μέσο στις άκρες)
Πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Amundson, S. (2005). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
- Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FourYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
- Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FiveYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html
- Exner, C. (2005). Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
- Smith, B. (2011).From Rattles to Writing: A parent’s guide to hand skills. Framingham: Therapro,Inc.
- Yakimishyn, J. E., & Magill-Evans, J. (2002). Comparisons among tools, surface orientation, and pencil grasp for children 23 months of age.American Journal of Occupational Therapy, 56, 564–572.
ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).