ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ


  Το παιχνίδι θεωρείται το κέντρο της παιδικής ηλικίας καθώς δε νοείται παιδί χωρίς παιχνίδι. Είναι μια έννοια δύσκολο να καθοριστεί καθώς υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους ορίζεται και χαρακτηρίζεται. Σύμφωνα με τον Meckley (2002) το παιχνίδι είναι μια δραστηριότητα η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Να είναι ελεύθερη επιλογή των παιδιών
  • Να κατευθύνεται από εσωτερικά κίνητρα
  • Να παρέχει ευχαρίστηση και ικανοποίηση
  • Να εμπλέκει ενεργά όλους τους παίκτες
  • Να είναι αυτοκατευθυνόμενο
  • Να έχει νόημα για το παιδί

ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

*ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ (0-24ΜΗΝΩΝ)

Σε αυτό το στάδιο το παιδί παίζει για την αισθητηριακή εμπειρία που του προσφέρει το παιχνίδι. Εξερευνά τον εαυτό του, τους γονείς του και το περιβάλλον του. Επίσης, σε αυτήν την ηλικία το παιχνίδι χαρακτηρίζεται μοναχικό.

*ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ (2-4ΧΡΟΝΩΝ)

Σε αυτό το στάδιο, το παιδί μιμείται πράγματα και καταστάσεις. Η ικανότητα που έχει το παιδί για επικοινωνία μαζί με την ανάπτυξη της λεπτής και αδρής κινητικότητας του επιτρέπουν να δημιουργεί σχέσεις μεταξύ των αντικειμένων (Κανταρτζή, 2003). Η φαντασία και η δημιουργικότητα αναπτύσσονται σε αυτό το στάδιο. Τέλος, από την ηλικία των 2,5 περίπου χρόνων, το παιχνίδι χαρακτηρίζεται ως παράλληλο, με το παιδί να παίζει δίπλα σε άλλα παιδιά χωρίς όμως να αλληλεπιδρά.

*ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ, ΠΕΡΙΠΛΟΚΟ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΡΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ (4-7 ΧΡΟΝΩΝ)

Σε αυτό το στάδιο το παιχνίδι χαρακτηρίζεται συνεταιριστικό, με το παιδί να αλληλεπιδρά με συνομηλίκους. Μαθαίνει να δραματοποιεί και να δημιουργεί απλούς κανόνες. Επίσης, ξεκινά να κατασκευάζει πιο σύνθετες κατασκευές.

*ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΝΟΝΩΝ (7-12 ΧΡΟΝΩΝ)

Είναι η τελειότερη μορφή παιχνιδιού. Το παιδί ασχολείται με παιχνίδια με κανόνες αναπτύσσοντας έτσι την αίσθηση της κυριαρχίας και του ελέγχου (Κανταρτζή, 2003). Επίσης, σε αυτό το στάδιο το παιχνίδι χαρακτηρίζεται ως συνεργατικό.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

  Σύμφωνα με την Εργοθεραπεία, το παιχνίδι είναι το όχημα για την ανάπτυξη και την οργάνωση όλων των δεξιοτήτων οι οποίες είναι απαραίτητες για την ομαλή ανάπτυξη του ατόμου (Πολίτης, 2009-10). Για τον λόγο αυτό παίζει ενεργό ρόλο στην αξιολογητική εργοθεραπευτική διαδικασία, χρησιμοποιείται ως μέσο ανάπτυξης δεξιοτήτων αλλά και ως στόχος της ίδιας της θεραπείας.

  Ο Εργοθεραπευτής παρατηρεί τα παιχνίδια που αποφεύγει ή επιλέγει ένα παιδί καθώς και τον τρόπο που παίζει με αυτά, πόσο διαρκεί η ενασχόλησή του με ένα συγκεκριμένο παιχνίδι καθώς και τι όρια χρειάζονται για να τοποθετηθεί σε αυτό. Βασικός του ρόλος είναι να προσαρμόσει ή να τροποποιήσει το περιβάλλον ώστε να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για παιχνίδι και να προσαρμόσει τα παιχνίδια ώστε το κάθε παιδί να μπορεί να τα  χειριστεί. Τέλος, είναι βασικό να εξηγήσει στους γονείς τον σημαντικότητα  του παιχνιδιού στην ζωή του παιδιού τους, στην θεραπευτική διαδικασία αλλά και να τους παροτρύνει να παίζουν μαζί του.

  Είναι σημαντικό να δίνουμε ευκαιρίες, χώρο και χρόνο στα παιδιά οποιασδήποτε ηλικίας για παιχνίδι καθώς είναι το μέσο τους για μια ομαλή ανάπτυξη τόσο σωματική όσο και πνευματική και ψυχική.

ΠΗΓΕΣ

Κανταρτζή Σ., (2003). Εργοθεραπεία σε παιδιά και εφήβους ΙΙ, Αθήνα: Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας Και Πρόνοιας, Τμήμα Εργοθεραπείας

Meckley A., (2002). Observing children’ s play: Mindful methods, International Toy Research Assosiation, London Πολίτης Ι., (2009-2010). Επιστήμη Έργου, Αθήνα: Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας Και Πρόνοιας, Τμήμα Εργοθεραπείας

Τσαβδαρίδη Ωραιοζήλη

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στο τηλέφωνο επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στον χώρο μας στην Ίμβρου 27 & Λ. Ηλιουπόλεως, Δάφνη (πλησίον μετρό Αγίου Ιωάννη).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.