Παιχνίδι και Eργοθεραπεία


Το παιχνίδι είναι πολύ σημαντικό για την υγεία, την ανάπτυξη και την αίσθηση της ευημερίας (Lynch & Moore, 2016).  Μέσω αυτού ενισχύεται η κοινωνικοποίηση του παιδιού. Μέσα από διάφορα στάδια περνά από το μοναχικό στο ομαδικό συνεργατικό παιχνίδι (Parten, 1993, καμπουρογλου, 2009).

Τι είναι όμως το παιχνίδι;

Tο παιχνίδι είναι μια εμπειρία αίσθησης χαράς και διασκέδασης που χαρακτηρίζεται από την εμπλοκή σε δραστηριότητες παιχνιδιού που έχουν επιλεγεί ελεύθερα από το ίδιο, έχουν νόημα για κείνο, καθοδηγούμενες από εσωτερικό κίνητρο (Καμπούρογλου, 2009. Lynch & Moore, 2016, knox, 2013)

 

Για το παιδί είναι ένας τρόπος εξερεύνησης του εαυτού σε σχέση με τον χώρο, το χρόνο των αντικειμένων, των ζώων, των άλλων ανθρώπων. Μέσω του παιχνιδιού μαθαίνει πως να ζει με τις δικές του αξίες και  τα δικά του θέλω, εξερευνεί και αποκτά εμπειρίες με ένα δικό του προσωπικό τρόπο. Το παιδί μαθαίνει τον ανθρώπινο τρόπο ζωής και επικοινωνίας, στοιχεία που θα τον βοηθήσουν ως ενήλικα στην κοινωνική του ζωή (Knox, 2013)

 

Για την νευροανάπτυξη;

Για την νευροανάπτυξη, το παιχνίδι είναι σημαντικό καθώς προσφέρει εμπειρίες πλούσιες σε αισθητηριακά ερεθίσματα τα οποία βοηθούν στην ανάπτυξη και στην ωρίμανση του νευρικού συστήματος (Καμπούρογλου, 2009).

Για την εργοθεραπεία;

Για την εργοθεραπεία το παιχνίδι είναι πολύ σημαντικό  μιας που συνδράμει στην φυσική, κοινωνική, συναισθηματική, γνωστική και αντιληπτική ανάπτυξη του  παιδιού καθώς και αισθητηριακή του ολοκλήρωση. Ανήκει στις βασικές κατηγορίες έργου μαζί με τις δραστηριότητες καθημερινής ζωής, την εκπαίδευση, την κοινωνική συμμετοχή και τον ελεύθερο χρόνο (Occupational therapy practice framework domain and process 2rd ed,2014. Lynch & Moore, 2016). Στη μέση της παιδικής ηλικίας το παιχνίδι παύει να έχει κεντρικό ρόλο στην μάθηση καθώς αυτή συμβαίνει με ένα πιο δομημένο εκπαιδευτικό τρόπο και περιορίζεται στα πλαίσια του ελεύθερου χρόνου (Lynch & Moore, 2016)

 

Έτσι για τους εργοθεραπευτές μπορεί το παιχνίδι να  χρησιμοποιηθεί είτε ως μέσο αξιολόγησης είτε ως στόχος  είτε  ως μέσο θεραπείας για να βελτιωθούν ή να ενισχυθούν άλλες δεξιότητες του παιδιού (π.χ κινητικές, γνωστικές, αισθητηριακής επεξεργασίας κ.τ.λ) (Lynch & Moore, 2016)

 

Τα στάδια της ανάπτυξης του παιχνιδιού

Οι δραστηριότητες παιχνιδιού αλλάζουν σε ένα παιδί καθώς μεγαλώνει και αντανακλά το στάδιο της ανάπτυξης (knox, 2013). Τα στάδια της ανάπτυξης του παιχνιδιού «Εποχές» της Takata είναι τα εξής:

  • Αισθητικοκινητικό 0 εως 2. Χρησιμοποιεί το αισθητηρικοκινητικό παιχνίδι για να κατευθύνει το σώμα του και να μάθει τα αποτελέσματα των κινήσεων τυ σε σχέση με τους άλλους και με τον εαυτό του. Το παιδί μετέπειτα συνεχίζει να εμπλέκεται σε αυτό του είδους παιχνιδιού για να πειραματιστεί σε νέες κινητικές προκλήσεις.
  • Συμβολικό παιχνίδι και απλό κατασκευαστικό (2-4) περιλαμβάνει ακατέργαστα υλικά άμμο, πηλό αλλά και χοντρούς μαρκαδόρους, κηρομπογίες κ.τλ. στο τέλος του πρώτου πρώτου έτους αναδύεται το απλό συμβολικό παιχνίδι π.χ παιχνίδι με ψεύτικα ζωάκια, αυτοκινητάκια, μικρά ανθρωπάκια )
  • Δραματοποιημένο παιχνίδι και πολύπλοκο κατασκευαστικό (4-7). Συνδυάζει υλικά (κατασκευαστικό), μιμείται ρόλου (φαντασιακό)
  • Παιχνίδια με κανόνες (7-12). Επιτραπέζια και σπορ
  • Παιχνίδια ψυχαγωγίας (12-16). Ομαδικά παιχνίδια, σπορ κ.τ.λ)

 

Βιβλιογραφία

Καμπούρογλου, Α. (2009). Η εργοθεραπευτική παρέμβαση στις δυσκολίες παιχνιδιού των παιδιών με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Εργοθεραπεία: Επίσημο Περιοδικόο του Συλλόγου Ελλήνων Εργοθεραπευτών,(39), 92-99

Lynch, H., & Moore, A. (2016). Play aw an occupation in occupational therapy. Sage journals, 79(9),519-520

American Occupational Therapy Assosciation (2014). Occupational Therapy practice dramework: Domain & Process. 3rd Edition. American Journal of Occupational Therapy, 68(5), 1-48

Knox, S. (2013). Play. In J.Case-Smith & J.C.O’Brien (Eds), Occupational Therapy for Children, (6th ed), U.S.A: Mosby Elsevier

 

ΧΑΛΔΑΙΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑ

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στους χώρους μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261, Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης) ή Ίμβρου 27 & Λ.Ηλιουπόλεως, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιος Ιωάννης).

 

 

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *