Το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχουμε υπόψη μας είναι ότι τα παιδιά μπορεί να μάθουν να πηγαίνουν σύντομα στην τουαλέτα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα τα καταφέρνουν στην εντέλεια μέσα σε λίγες μέρες. Η πλήρης εξοικείωση ενός παιδιού με το γιογιό, το να μάθει να κάνει όλα τα βήματα μόνο του, θα πάρει αρκετούς μήνες προσπάθειας.
Σημάδια που πιθανόν να δείχνουν ότι κάποιο παιδί είναι έτοιμο να βγάλει την πάνα εμφανίζονται περίπου στην ηλικία των 18 με 24 μηνών (κάποιες φορές και μέχρι τους 30 μήνες) και είναι όταν το παιδί μένει στεγνό για δύο ή περισσότερες ώρες , ζητάει το ίδιο να χρησιμοποιήσει το γιογιό , δυσανασχετεί όταν έχει λερώσει την πάνα του και θέλει να αλλαχτεί, οι εκφράσεις του προσώπου του- η στάση του σώματός του ή τα λόγια του μαρτυρούν ότι είναι έτοιμο να ουρήσει ή να αφοδεύσει, δεν θέλει την πάνα και κάνει κακά του σε τακτικές ώρες κάθε μέρα.
1. Αρχικά πρέπει το παιδί να εξοικειωθεί με το να κάθεται στην τουαλέτα. Προτείνεται επομένως να πραγματοποιούνται συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα κάθε μέρα όπου ο στόχος θα είναι, το παιδί να καθίσει στην τουαλέτα για κάποιο χρονικό διάστημα (περίπου 1 λεπτό). Σταδιακά αυξάνουμε τη χρονική διάρκεια.
2. Παρακινούμε το παιδί να μπαίνει στην τουαλέτα μαζί μας και να παρατηρεί τη συμπεριφορά μας. Έτσι, βλέπει πώς κατεβάζετε τα ρούχα σας, κάθεστε στην τουαλέτα και κάνετε τσίσα ή κακά, σκουπίζεστε, ανεβάζετε τα ρούχα σας, τραβάτε το καζανάκι και πλένετε τα χέρια σας. Προτείνεται να βλέπει άτομα του ίδιου φύλου δηλαδή μπαμπάς – υιός, μαμά – κόρη. Εναλλακτικά ή ενισχυτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο ζωάκι του σπιτιού αν υπάρχει για να δείξετε στο παιδί τι σημαίνει “πηγαίνω στην τουαλέτα”. Δείξτε του το ζωάκι την ώρα που πηγαίνει για την ανάγκη του στο σωστό μέρος. Άλλος τρόπος είναι μέσω του μιμητικού παιχνιδιού με μια κούκλα- μωρό.
3. Αγοράζουμε ένα γιογιό και το τοποθετούμε στην τουαλέτα. Δείχνουμε στο παιδί πώς καθόμαστε. Αρχικά η διαδικασία γίνεται με τα ρούχα. Επιτρέπουμε στο παιδί να κάθεται όση ώρα θέλει στο δοχείο με την πάνα ή χωρίς (οι ιδανικοί χρόνοι είναι περίπου δύο ώρες ημερησίως για περίπου δεκαπέντε λεπτά ανά την φορά). Υπενθυμίζουμε στο παιδί πως αν θέλει μπορεί να χρησιμοποιήσει το γιογιό χωρίς όμως να το λέμε συνέχεια. Ιδανικά επιλέγουμε τις ίδιες ώρες κάθε μέρα.
*Ακόμα και τα αγόρια τα βάζουμε καθιστά στο γιογιό καθώς είναι δύσκολο για ένα παιδί να εκπαιδευτεί ταυτόχρονα στο να βγάλει την πάνα και να ουρεί όρθιο σημαδεύοντας σωστά.
4. Δεν περιμένουμε από το παιδί να μας δείξει ότι θέλει να πάει στην τουαλέτα αλλά το προτρέπουμε λέγοντάς του “πάμε τουαλέτα” (κι όχι ρωτώντας το αν θέλει να πάει τουαλέτα) και καθοδηγώντας το στον χώρο.
Δίνουμε χρόνο στο παιδί να κατακτήσει την καινούρια δεξιότητα. Κάθε φορά που το παιδί κάθεται ή ουρεί στην τουαλέτα (ανάλογα ποιος είναι ο στόχος που έχουμε θέσει) επιβραβεύουμε άμεσα. Εάν είναι εφικτό η επιβράβευση δίνεται στον χώρο της τουαλέτας ώστε να είναι άμεση.
5. Όταν το παιδί πλέον χρησιμοποιεί μόνο του το γιογιό, αρχίζουμε να του φοράμε πάνες βρακάκι. Με τον τρόπο αυτό, το παιδί νιώθει την υγρασία και καταλαβαίνει πότε ξεχάστηκε και δεν πήγε στην τουαλέτα.
6. Εγκαθιστούμε το ειδικό παιδικό καθισματάκι στην λεκάνη της τουαλέτας κι ένα σκαμνάκι για να μπορεί να ανεβαίνει μόνο του και να κάθεται άνετα. Είναι σημαντικό σε αυτό το στάδιο να ντύνουμε τα παιδιά με άνετα ρούχα που μπαινοβγαίνουν εύκολα χωρίς την βοήθειά μας.
*Δεν μαλώνουμε ποτέ το παιδί σε περίπτωση ατυχήματος και δεν το εκθέτουμε ποτέ μπροστά σε άλλο κόσμο γελώντας ή κοροϊδεύοντας το. Επίσης , έχουμε πάντα μαζί μας ρουχαλάκια για να το αλλάξουμε και να μην χρειαστεί να διακόψει τις δραστηριότητές του.
7. Αφού επιτύχουμε τα παραπάνω, μαθαίνουμε στο παιδί να πηγαίνει στην τουαλέτα πριν η ανάγκη του να έχει γίνει επείγουσα, ώστε να αποφύγει τυχόν ατυχήματα.
Υπενθυμίζουμε στο παιδί να πάει στην τουαλέτα αλλά δεν το ρωτάμε συνέχεια.
8. Τελευταίο στάδιο της εκπαίδευσης είναι να μάθουμε στο παιδί τους σωστούς τρόπους υγιεινής. Μαθαίνουμε στα αγόρια να σηκώνουν το καπάκι και να μην λερώνουν, τον σωστό τρόπο σκουπίσματος (από μπροστά προς τα πίσω) καθώς και το ότι πάντα πλένουμε τα χέρια μας με νερό και σαπούνι.
Η εκπαίδευση του παιδιού στη χρήση της τουαλέτας απαιτεί υπομονή! Μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή και μήνες έως ότου ολοκληρωθεί. Μην δείξετε σημάδια ανυπομονησίας και μη μαλώνετε το παιδί.
Τσαβδαρίδη Ωραιοζήλη
–
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).