Και έφτασε η μεγάλη στιγμή που η μαμά χρειάζεται να επιστρέψει στην εργασία της. Και τότε το άγχος μεγαλώνει και μεγαλώνει… Που θα αφήσει τα παιδιά της; Θα προσαρμοστούν; Τι είναι καλύτερο για την σωστή διαπαιδαγώγησή τους; Θα τρώνε; Θα κλαίνε; Και πολλά άλλα ερωτήματα που στριφογυρίζουν στο μυαλό κάθε γονέα. Και τότε η μεγάλη απόφαση φαντάζει βουνό. Παιδικός σταθμός, γιαγιά ή νταντά; Εμείς θα σας παρουσιάσουμε τα θετικά και τα αρνητικά κάθε απόφασης..
Γιαγιά/Παππούς:
ΥΠΕΡ:
1. Είναι δικοί μας άνθρωποι. Το παιδί έχει έρθει σε επαφή συχνά με τις γιαγιάδες και τους παππούδες, που πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα προσαρμοστεί σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα.
2. Ως δικοί μας άνθρωποι, έχουμε την δυνατότητα να μιλάμε συχνά μαζί τους για την διαπαιδαγώγηση του παιδιού μας, τον τρόπο που θέλουμε να του συμπεριφέρονται, το πρόγραμμά του καθώς και τις διατροφικές του συνήθειες.
3. Αγαπάνε το παιδί με δυνατά συναισθήματα. Όπως αναφέρει και μία παροιμία: «Του παιδιού μου το παιδί, είναι δυο φορές παιδί»
4. Αποτελεί έναν ανέξοδο τρόπο για να μεγαλώσουμε το παιδί μας.
5. Μπορούμε μέσα στη μέρα να τους καλέσουμε αρκετές φορές για να δούμε αν όλα βαίνουν καλώς.
6. Το παιδί χτίζει σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους από νεογέννητο και αυτή η σχέση με τη συχνή επαφή δυναμώνει.
ΚΑΤΑ:
1. Ως δικοί μας άνθρωποι, πολλές φορές δεν μπορείς να θέσεις τα όρια. Η γιαγιά ή ο παππούς προσφέρει τη βοήθειά του αφιλοκερδώς και αυτό ο αίσθημα της πραγματικής «προσφοράς» σε καθιστά ανίκανο να θέσεις τα όρια. Οι γιαγιάδες μπορεί να κάνουν τα «χατήρια» στα μικρά τους πλασματάκια γιατί πιστεύουν ότι αν πουν «όχι», τότε αυτά θα στεναχωρηθούν και δεν αντέχουν την ματαίωση.
2. Πολλές φορές, λόγω προβλημάτων υγείας, κουράζονται πολύ εύκολα.
3. Έχουν μεγαλώσει και αυτές παιδιά. Και ως εκ τούτου, θεωρούν ότι τα κάνουν όλα καλά. Δύσκολο, λοιπόν, για τους γονείς να αναφέρουν τους νέους τρόπους διαπαιδαγώγησης και η γιαγιά να τους μετατρέψει σε καθημερινότητα.
4. Χάνονται οι ισορροπίες στις διαπροσωπικές σχέσεις. Μερικές φορές, είτε οι γονείς είτε οι γιαγιάδες/παππούδες γίνονται παρεμβατικοί.
Νταντά:
ΥΠΕΡ:
1. Πρόκειται για έναν εξειδικευμένο άνθρωπο με μόρφωση και γνώση του αντικειμένου.
2. Έχει όρεξη και δημιουργικότητα, έτσι ώστε να διαπαιδαγωγήσει αποτελεσματικά το παιδί.
3. Είναι τυπικός στις υποχρεώσεις του. Δεν θα ψάχνεις τελευταία στιγμή που να αφήσεις το μικρό σου.
4. Έχει προηγούμενη εμπειρία και έχει εξοικειωθεί αρκετά με καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν στην καθημερινότητα.
5. Δίνει αρκετά ερεθίσματα στο παιδί μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι.
ΚΑΤΑ:
1. Δεν είναι άτομο του οικείου περιβάλλοντος, πράγμα που σημαίνει ότι το παιδί να δυσκολευτεί να προσαρμοστεί μαζί του.
2. Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για την ύπαρξη εμπιστοσύνης από μέρους του γονέα.
3. Η επιλογή του κατάλληλου ανθρώπου για να κρατήσει το παιδί μας αποτελεί μία επίπονη συναισθηματικά διαδικασία και ιδιαίτερα χρονοβόρα.
4. Το χρηματικό κόστος είναι μεγάλο.
Παιδικός σταθμός:
ΥΠΕΡ:
1. Το παιδί κοινωνικοποιείται. Είναι πολύ βασική η συνύπαρξη με παιδιά της ηλικίας του. Χτίζονται σχέσεις και το παιδί νιώθει πιο σίγουρο όταν θα πάει πια νηπιαγωγείο.
2. Το παιδί μαθαίνει να προσαρμόζεται σε κανόνες και να μπαίνουν όρια. Όπως είναι φυσικό, όταν μέσα σε ένα χώρο βρίσκονται πολλά παιδάκια, θα χρειαστεί να περιμένει τη σειρά του, να παίξει συγκεκριμένη ώρα και να «ακούσει» τη δασκάλα του.
3. Ο λόγος του βελτιώνεται με πιο γρήγορους ρυθμούς. Η επικοινωνία με συνομήλικους έχει θεαματικά αποτελέσματα στην ροή του λόγου ενός παιδιού.
4. Γνωστικά το παιδί μας θα λάβει πολλά. Οι δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στο παιδικό σταθμό δίνει ερέθισμα στο παιδί και ενισχύονται έτσι οι δεξιότητές του.
ΚΑΤΑ:
1. Η ηλικία του παιδιού. Μπορεί το παιδί μας να μην είναι έτοιμο να λάβει όλα αυτά τα ερεθίσματα σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο.
2. Η υγεία του παιδιού μας. Το αρνητικό σημείο της αλληλεπίδρασης των παιδιών είναι οι ιώσεις και πόσο εύκολα μπορούν να μεταδοθούν.
3. Η δυσκολία προσαρμογής σε ένα άλλο περιβάλλον. Το παιδί μας μέχρι αυτή την ηλικία έχει μάθει συγκεκριμένα περιβάλλοντα. Ένα νέο περιβάλλον καθώς και νέα πρόσωπα θα διαταράξουν την ισορροπία του.
4. Οι διατροφικές του συνήθειες. Το παιδί μας έχει μάθει σε συγκεκριμένες τροφές και όσο και να θέλουν να βοηθήσουν οι δασκάλες στο παιδικό σταθμό σ’ αυτό το θέμα, πάντα θα υπάρχει μία απόκλιση γιατί το πρόγραμμα διαμορφώνεται για τη πλειάδα των παιδιών.
Οποιαδήποτε απόφαση και αν πάρετε, πάντα θα σας προβληματίζει και πάντα θα το σκέφτεστε. Σημασία έχει να δώσετε χρόνο στο παιδί σας να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και στις νέες «περιβαλλοντικές» απαιτήσεις και να νιώσετε ασφάλεια εσείς πρώτα με την επιλογή σας ώστε και τα παιδιά να είναι ήρεμα.
Στάμου Πηνελόπη
–
Υπεύθυνη του Κέντρου
Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος
Ειδική Παιδαγωγός (MSc Ειδική Αγωγή)
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).