ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : -ΤΙ ΕΡΕΥΝΑ;-ΠΟΙΑ ΜΕΣΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ;-ΤΙ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ; 2


-Τι είναι η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ;

Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση είναι μια σημαντική διαδικασία κατά την οποία εξετάζονται οι δεξιότητες και οι δυσκολίες που μπορεί να εμφανίζει ένα άτομο:

  • στην ομιλία,
  • τον λόγο
  • και την επικοινωνία.

Σκοπός είναι να καθοριστεί ένα θεραπευτικό πλάνο προσαρμοσμένο στις παρούσες ανάγκες του ατόμου.

 

α. Διαταραχές Ομιλίας

Οι διαταραχές της ομιλίας αφορούν δυσκολίες:

  • στην άρθρωση (παραλήψεις, αντικαταστάσεις και αλλοιώσεις φωνημάτων),
  • στην φώνηση(ποιότητα φωνής),
  • την αντήχηση(υπερινικότητα ή υπορινικότητα κατά τη διάρκεια της ομιλίας),
  • τη προσωδία(ο χρωματισμός της φωνής κατάλληλα ανάλογα με την περίσταση),
  • καθώς και το ρυθμό και τη ροή της ομιλίας(επαναλήψεις, επιμηκύνσεις και μπλοκαρίσματα φωνημάτων λέξεων) .

 

β. Διαταραχές Λόγου

Οι διαταραχές στον λόγο αφορούν δυσκολίες:

  • στην κατανόηση,
  • τη μορφολογία(σύνταξη, είδος πρότασης),
  • τη φωνολογία(συνδυασμός επιμέρους φωνημάτων , λέξεων),
  • καθώς και τη σημασιολογία( περιεχόμενο του λεξιλογίου)
  • και πραγματολογία(χρήση λεξιλογίου στον διάλογο και σκοπός ομιλίας) του λόγου.

 

Αξιολόγηση σε παιδιά

Στη περίπτωση που η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε παιδιά, κυρίως προσχολικής ηλικίας, είναι σημαντικό οι γονείς να τα πληροφορήσουν σχετικά με τον νέο και ιδιαίτερο φίλο που θα συναντήσουν και θα παίξουν, καθώς και αν γνωρίζουν το όνομα του θεραπευτή να το γνωστοποιήσουν στο παιδί και να μιλήσουν για την διαδικασία που θα ακολουθήσει. Έτσι το παιδί θα έρθει προετοιμασμένο να γνωρίσει ένα καινούριο άνθρωπο και χώρο, χωρίς να  αποτελέσει μια τρομακτική και απότομη διαδικασία γι’ αυτό.

Επίσης, είναι χρήσιμο το παιδί, την ημέρα της αξιολόγησης να είναι καλά οργανικά και ψυχολογικά. Σε περίπτωση που οι γονείς αντιληφθούν ότι το παιδί είναι άρρωστο ή έχει συμβεί κάποιο σημαντικό γεγονός, είναι προτιμότερο να αναβάλλουν την διαδικασία αυτή για άλλη μέρα, έτσι ώστε το παιδί να ανταποκριθεί όσο το δυνατόν πιο καλά στην αξιολόγηση.

Η διαδικασία της αξιολόγησης διαφοροποιείται ανάλογα την ηλικία, το φύλο, καθώς και τις ανάγκες που μπορεί να προκύψουν κατά την επαφή με το παιδί ή με τον ενήλικα. Βασική προϋπόθεση πριν την έναρξη της αξιολόγησης είναι οι γονείς να παρέχουν όλες τις απαραίτητες ιατρικές πληροφορίες και εξετάσεις και ένα κοινωνικό ιστορικό ώστε να ληφθούν και να χρησιμοποιηθούν κατάλληλα στη διαδικασία.

Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς ότι ο θεραπευτής είναι ικανός να διαχειριστεί και να διακρίνει καταστάσεις άγχους ή δυσκολιών στην πρώτη επαφή και παρέχει τα κατάλληλα κίνητρα και τρόπους επικοινωνίας στο παιδί.

Είναι λογικό  να υπάρχει άγχος των γονέων για την αντιμετώπιση του παιδιού τους. Ωστόσο είναι καλό να κρατήσουν μια ουδέτερη στάση, αφήνοντας τον θεραπευτή να τους εντάξει στη διαδικασία με τον τρόπο και στον χρόνο που κρίνει απαραίτητο. Έτσι θα  μπορέσει να κατευθύνει το παιδί έτσι ώστε να του δημιουργήσει εμπιστοσύνη και να ακολουθήσει τη διαδικασία ομαλά.

Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα Λογοθεραπείας

ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ;

Εφόσον απευθυνόμαστε σε παιδί, η διαδικασία αξιολόγησης περιλαμβάνει ως κύριο μέσο το παιχνίδι. Ο θεραπευτής προσαρμόζει τους στόχους αξιολόγησης κάθε τομέα μέσα από το παιχνίδι.  Στόχος είναι το παιδί να μπορέσει να αισθανθεί άνετα και ευχάριστα κατά τη διαδικασία και να μπορέσει να μοιραστεί  με τον θεραπευτή όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες και απαντήσεις ανάλογα με τον τομέα που εξετάζεται.

Ανάλογα την ηλικία του παιδιού και τις ικανότητές του, χρησιμοποιούνται διαγνωστικά εργαλεία αξιολόγησης γλωσσικών, γνωστικών, εκφραστικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, έτσι ώστε αργότερα ο θεραπευτής να καταγράψει και να αξιολογήσει αναπτυξιακά τις απαντήσεις του παιδιού.

Σε περίπτωση αξιολόγησης ενήλικα, η διαδικασία απλοποιείται στη χρήση των διαγνωστικών εργαλείων προσαρμοσμένα στις ανάγκες του ατόμου, στη συζήτηση και την αξιολόγηση τυχόν στοματοπροσωπικών δυσκολιών.

ΤΙ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης, ο θεραπευτής:

  1. ενημερώνει τους γονείς για τις πρώτες ενδείξεις δυσκολιών που κατέγραψε και τη διαδικασία που ακολούθησε.
  2. Συλλέγει τα αποτελέσματα των εργαλείων που χρησιμοποίησε.
  3. Γράφει μια αναλυτική έκθεση αξιολόγησης με τις δυσκολίες, τους στόχους και τη συχνότητα θεραπειών που χρειάζεται να  ακολουθήσει το παιδί ή ο ενήλικας.
  4. Ο θεραπευτής μέσα από τους τομείς που αξιολόγησε,  έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει δυσκολίες που αφορούν μαθησιακά και ψυχοσυναισθηματικά κομμάτια, καθώς και εργοθεραπευτικές δεξιότητες. Με βάση αυτά που παρατήρησε, μπορεί να προτείνει παραπομπή σε κάποιον άλλον εξειδικευμένο θεραπευτή για την εκτενέστερη αξιολόγηση σε αυτούς τους τομείς, με σκοπό να δοθεί το πλέον κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ατόμου.

 

 

Λογοθεραπεύτρια

Κουνενή Δέσποινα

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).


Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

2 σκέψεις για “ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : -ΤΙ ΕΡΕΥΝΑ;-ΠΟΙΑ ΜΕΣΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ;-ΤΙ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ;

  • ΜΑΡΊΑ ΚΡΑΣΣΑ

    Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας.
    Με προβλημάτισε και γιαυτό το λόγο θέλω να σας ρωτήσω το εξής από ποια ηλικία ανησυχείς κ πρέπει να ψαχτείς ώστε να βοηθήσεις το παιδί σου για να μιλήσει? Η κόρη μου μόλις έγινε 3 ετών και βλέπω πως καθυστερεί να μιλήσεις. Βέβαια έχουμε καταπληκτική επικοινωνία καταλαβαίνει τα πάντα κ εκτελεί όλες τις εντολές που θα δώσεις. Είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει αυτή η αξιολόγηση? Πως πρέπει να κινηθούμε να πάμε σε κάποιον γιατρό ή σε κάποιο κέντρο σαν κ το δικό σας? Αν έχεις κάποιο άλλο πρόβλημα νοημοσύνης μπορείτε και εσείς να το διαγνώσετε? Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων

    • omada Συντάκτης άρθρου

      Σας ευχαριστούμε θερμά για τα όμορφα λόγια σας.
      Συνήθως η ηλικία των 3 ετών αποτελεί ορόσημο για την λεκτική επικοινωνία. Θα σας συμβούλευα να επισκεφτείτε κάποιον ειδικό ώστε να προβεί το παιδί σας σε μία αναλυτική διαδικασία αξιολόγησης προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχουν κάποιες δυσκολίες που την εμποδίζουν στο να εκφραστεί λεκτικά. Η αντιληπτική ικανότητα ενός παιδιού πολλές φορές δεν σχετίζεται με την ικανότητα του για ομιλία. Όμως για να μιλάμε με ασφάλεια, η επίσκεψη σας σε κάποιον ειδικό θα σας λύσει τους προβληματισμούς σας.

      Με εκτίμηση,
      Ομάδα Ψυχαγωγείν