Πολλά παιδιά τα οποία παρουσιάζουν διαταραχές λόγου και ομιλίας αναγνωρίζονται πριν πάνε στο σχολείο. Μπορεί να αξιολογηθούν από αρκετούς διαφορετικούς επαγγελματίες. Συνήθως παραπέμπονται στο λογοθεραπευτή είτε από το οικογενειακό τους περιβάλλον, είτε από τον γιατρό τους καθώς επίσης και από τον εκπαιδευτικό τους.
Είναι σημαντική η πρώιμη παραπομπή σε έναν λογοθεραπευτή καθώς διασφαλίζει ότι τα παιδιά δεν θα χάσουν βασικά στάδια της ανάπτυξής τους και θα μπορέσουν να έχουν μια υγιή πρόσβαση στην εκπαίδευση από την στιγμή που θα ξεκινήσουν το σχολείο.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΟΥΝ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ;
Σημαντικό ρόλο στην σωστή ανάπτυξη ενός παιδιού παίζει ο δάσκαλος- εκπαιδευτικός-νηπιαγωγός, καθώς είναι ένας από τους οποίους έρχεται σε επαφή με το παιδί και αλληλεπιδρά με αυτό. Μπορεί να αντιληφθεί τις δυσκολίες του παιδίου ανάλογα με τις δεξιότητες και τις γνώσεις του. Για ορισμένα παιδιά τα πρώτα σημάδια που φανερώνουν δυσκολίες στη γλώσσα μπορεί να είναι η μικρή εκπαιδευτική πρόοδος ή η εμφάνιση άσχημων συμπεριφορών.
Ποιες δυσκολίες συνήθως συναντάνε;
Οι δυσκολίες συνήθως των παιδιών εντοπίζονται στην κατανόηση ή στις δεξιότητες φωνολογικής επεξεργασίας. Από την άλλη πλευρά, οι γλωσσικές τους δεξιότητες μπορεί να είναι αρκετά καλές μέχρι να βρεθούν σε ένα αναπτυξιακό στάδιο που οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες ή μέχρι οι συνομήλικοί τους προχωρήσουν σε επόμενο στάδιο κοινωνικής ανάπτυξης.
Έτσι, για παράδειγμα στην ηλικία των 4-5 ετών είναι σημαντικό ο δάσκαλος που έρχεται σε επαφή με το παιδί να ελέγχει εάν:
- Η ομιλία είναι καθαρή και εάν γίνεται αντιληπτή
- Η ομιλία γίνεται καταληπτή όταν το παιδί είναι ενθουσιασμένο ή προσπαθεί να παράγει μία μεγάλη πρόταση
- Εάν χρησιμοποιεί κατάλληλη ένταση και επιτονισμό φωνής όταν μιλάει
- Δεν παραλείπει τα αρχικά και τα τελικά σύμφωνα
- Αρθρώνει σωστά τα συμπλέγματα και παράγει πολυσύλλαβες λέξεις
Όσον αφορά την γραμματική:
- Χρησιμοποιεί άρθρα
- Συνδέσμους για την ένωση των προτάσεων
- Χρησιμοποιεί σωστά τους χρόνους των ρημάτων
- Ενικό και πληθυντικό αριθμό
- Κτητικές αντωνυμίες
- Παράγει άρνηση
- Κάνει ερωτήσεις με τα «τι», «ποιος», «πού»
Σχετικά με την προσοχή και κατανόηση της γλώσσας θα πρέπει να ελέγχει εάν το παιδί :
- Είναι ικανό να παρακολουθεί τα ερεθίσματα από δύο διαφορετικές πηγές
- Ακούει προσεχτικά μια απλή ιστορία
- Εάν μπορεί να ακολουθεί ιστορίες που δεν συνοδεύονται πλέον από εικόνες
- Να ακολουθεί απλές εντολές
- Κατανοεί λέξεις που έχουν σχέση με τον χρόνο ( χθες, σήμερα, το μεσημέρι…)
- Κατανοεί λέξεις που εκφράζουν συναίσθημα
- Κατηγοριοποιεί αντικείμενα.
Στο λεξιλόγιο και στον εκφραστικό λόγο ο δάσκαλος θα πρέπει να ελέγχει εάν το παιδί:
- Διαθέτει εμπλουτισμένο λεξιλόγιο
- Κατονομάζει σχήματα, μεγέθη, χρώματα, αντικείμενα
- Είναι ικανό να περιγράψει μία αλληλουχία γεγονότων
Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Τέλος, εάν το παιδί:
- Ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματος του
- Είναι πρόθυμο να συμμετάσχει σε συζήτηση
- Ανταλλάσει τους ρόλους του ομιλητή- ακροατή στη συζήτηση
- Χρησιμοποιεί λεκτικούς τρόπους για να κερδίσει την προσοχή των άλλων
- Κατανοεί τις μη λεκτικές εκφράσεις των άλλων ατόμων και χειρονομίες
- Ξεκινά μια συζήτηση
- Απαντά κατάλληλη στις ερωτήσεις
Τέλος αξίζει να αναφερθεί, ότι όσο πιο σύντομα ένα παιδί με κάποια επικοινωνιακή διαταραχή λάβει λογοθεραπευτική βοήθεια, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η βοήθεια. Αυτό οφείλεται στην πλαστικότητα του εγκεφάλου ενός μικρού παιδιού , όπως αναφέρουν οι νευροεπιστήμονες.
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στους χώρους μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261, Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης) ή Ίμβρου 27 & Λ.Ηλιουπόλεως, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιος Ιωάννης).