Δεν είναι λίγες οι φορές που γονείς και δάσκαλοι έρχονται αντιμέτωποι με μαθητές στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, οι οποίοι δείχνουν να δυσκολεύονται αισθητά στη γραφή.
Τι είναι η γραφή;
Η γραφή είναι μία αναπτυξιακή δεξιότητα κατά την οποία τα παιδιά καλούνται να καταγράψουν και να αναπτύξουν τις προσωπικές τους σκέψεις στο χαρτί.
Πώς θα αναγνωρίσω την δυσγραφία; Ποια τα σημάδια;
Η δυσγραφία είναι μία μαθησιακή δυσκολία και έγκειται κυρίως στη δυσκολία να σχεδιαστούν σύμβολα και γράμματα στο γραπτό λόγο και χαρακτηρίζεται από “ ελλειμματική” επεξεργασία στη μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων, σε κινητική συμπεριφορά, δυσκολία να παραχθεί αναγνώσιμη γραφή με το χέρι.
Συνήθως η δυσγραφία συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσορθογραφία ή και δυσλεξία και κάνει την εμφάνισή της περίπου στην ηλικία των 5 ετών και οι περισσότεροι γονείς στην αρχή την συγχέουν με την κακογραφία.
Από μόνος του ο κακός γραφικός χαρακτήρας δεν αποτελεί απόδειξη ότι ο μαθητής έχει δυσγραφία, θα πρέπει να συνυπάρχει και με άλλα χαρακτηριστικά και να διερευνηθεί σε βάθος από έναν ειδικό. Ωστόσο η έγκαιρη διάγνωση σηματοδοτεί και την έγκαιρη αντιμετώπιση.
Ποια είναι τα συμπτώματα της δυσγραφίας;
Τα πιο συχνά συμπτώματα της δυσγραφίας είναι
- δυσανάγνωστα γράμματα και σύμβολα αποτυπωμένα πάνω σε χαρτί
- ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων ή και αριθμών
- πολλά αδικαιολόγητα ορθογραφικά λάθη
- ανορθόδοξη λαβή μολυβιού
- παράληψη ή αντικατάσταση φθόγγων , γραμμάτων , συλλαβών
- χρήση πεζοκεφαλαίων στην ίδια λέξη
- αδυναμία του μαθητή να αποτυπώσει κείμενο που βλέπει ή ακούει
- παρατηρείται συχνό ψιθύρισμα κατά το γράψιμο
- κακή οργάνωσης σελίδας του τετραδίου (ακαθόριστα κενά, κολλημένα γράμματα ή και πυκνή γραφή σε μεμονωμένα σημεία)
Σε περίπτωση που αναγνωρίζετε κάποια από αυτά τα χαρακτηριστικά στο γραπτό του, θα πρέπει να απευθυνθείτε άμεσα σε κάποιον ειδικό ώστε να λάβει το παιδί την κατάλληλη αντιμετώπιση.
Η αντιμετώπιση της δυσγραφίας γίνεται από ειδικούς και όταν είναι άμεση έχει θετική έκβαση.
Το παιδί αντιμετωπίζεται με βάση τι δυσκολίες του και ανεξάρτητα με την τάξη που διανύει. Δίνεται έμφαση στη ορθή λαβή του μολυβιού και οριοθετείται το γραπτό και τα περιθώρια του τετραδίου στο οποίο και καλείται να γράφει. Ο μαθητής χρήζει συνεχούς επιβράβευσης ενώ οι στόχοι του παρεμβατικού προγράμματος θα πρέπει να επαναξιολογούνται και να είναι στην αρχή χαμηλοί και εύκολοι να κατακτηθούν από το παιδί. Η ψυχολογική υποστήριξη και η ενίσχυση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι απαραίτητες τόσο στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος, όσο και στο σπίτι.
πηγή: Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας
Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter.
Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27 (πλησίον Άγιος Ιωάννης).
Τα παιδιά με δυσγραφία θεωρούν τη γραφή με το χέρι ως μια εξαιρετικά δύσκολη, εξαντλητική και χρονοβόρα δραστηριότητα που τα εμποδίζει να εκφράσουν γραπτά τις ιδέες τους, χωρίς όμως να αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ανάγνωση ή στο νοητικό τους δυναμικό.
Σας ευχαριστούμε θερμά για το σχόλιο σας!
Η ομάδα του Ψυχαγωγείν