ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΟΥΣ;


Ίσως από τα πρώτα ερωτήματα που ταλανίζει τους γονείς όταν ξεκινούν τα παιδιά τους τη σχολική ζωή είναι αν θα πρέπει να βοηθούν τα παιδιά τους στο διάβασμα τους ή όχι και πόσο μεγάλη θα πρέπει να είναι αυτή η βοήθεια.

Δυστυχώς οι εποχές έχουν αλλάξει, οι σχολικές απαιτήσεις δεν είναι όπως αυτές των προηγούμενων δεκαετιών και οι γονείς μη γνωρίζοντας τι τους περιμένει, αγχώνονται και επωμίζονται όλο το βάρος των σχολικών εργασιών και δραστηριοτήτων.

Ωστόσο έχουμε σκεφτεί αν τελικά αυτό βοηθά πραγματικά το παιδί, ή το εντάσσει σε ένα εξαρτώμενο άτομο που αναζητά πάντοτε την παρουσία και τη βοήθεια κάποιου για να φέρει εις πέρας την καθημερινότητά του;

Δεν είναι λίγοι οι γονείς εφήβων που ρωτούν εμάς τους εκπαιδευτικούς “ Γιατί δε μπορεί να διαβάσει μόνος του ενώ φοιτά στη Β Γυμνασίου ;” και η απάντηση μπορεί να δοθεί με την εξής ρητορική ερώτηση: “ Έχει διαβάσει ποτέ μόνος του;”

Από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, οι γονείς συνηθίζουν να μιλούν για το διάβασμα των παιδιών τους χρησιμοποιώντας πληθυντικό, οικειοποιούμενοι τις σχολικές δραστηριότητες. Ωστόσο το πρώτο μήνυμα που δίνουμε στο παιδί μας με τη φράση “έχουμε διάβασμα” είναι ότι οι υποχρεώσεις είναι μοιρασμένες και ότι είμαστε και εμείς υπόχρεοι απέναντι στο σχολείο τους. Αντίθετα, στόχος μας είναι να καθοδηγήσουμε τα παιδιά, ενισχύοντας την αυτονομία τους, από την Α΄ κιόλας Δημοτικού ακολουθώντας κάποιες τεχνικές που θα οδηγήσουν σταδιακά στην ανάπτυξη ενός υπεύθυνου και γεμάτο αυτογνωσία έφηβου και αργότερα ενήλικα.

ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ

  • Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά το χώρο της μελέτης τους, που θα πρέπει να είναι ένας χώρος κατάλληλος, χωρίς πολλά ερεθίσματα και μακριά από τεχνολογικές συσκευές.
  • Ξεχωρίζουμε μαζί με τους μαθητές τις εργασίες σε αυτές που θεωρούν οι ίδιοι απαιτητικές και σε αυτές που μοιάζουν λιγότερο απαιτητικές γι’ αυτούς, όπου μπορούν να τις ολοκληρώσουν χωρίς βοήθεια και έπειτα αφήνουμε τους μαθητές να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους ξεκινώντας από τις πιο εύκολες. Αυτή η διαδικασία ενισχύει την αυτοπεποίθηση των παιδιών τα οποία σταδιακά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τις δυνατότητές τους, καθώς και τις αδυναμίες τους.
  • Αποφύγετε οποιαδήποτε άμεση εμπλοκή με τις εργασίες του παιδιού. Δώστε του όχι τη λύση αλλά τους τρόπους που θα βρει την κατάλληλη για αυτό επιλογή και αφήστε το να αναπτύξει το δικό του τρόπο γραφής και έκφρασης που είναι απόλυτα μοναδικός και εξελίσσεται.
  • Ενισχύστε κάθε προσωπική του προσπάθεια.
  • Ζητήστε από το παιδί να διαβάσει “φωναχτά” την εργασία του και να την αξιολογήσει. Ο συνδυασμός οπτικής και ακουστικής επεξεργασίας των πλροφοριών βοηθάει τα παιδιά να αντιλαμβάνονται τα λάθη τους και σταδιακά μαθαίνουν να τα διορθώνουν χωρίς την παρέμβασή μας.
  • Χρησιμοποιείστε την τεχνολογία για να εντάξετε όλες τις αισθήσεις του παιδιού στην εκμάθηση και την εξάσκηση όλων των γνωστικών αντικειμένων. Δείξτε τους βίντεο, εικόνες και βάλτε του εκπαιδευτικά παιχνίδια που θα κάνουν την εξάσκηση γραμματικών κανόνων ευχάριστη και το τεστ της ιστορίας λιγότερο βαρετό.
  • Δείξτε τους εμπιστοσύνη! Αποφύγετε επικριτικές ερωτήσεις όπως: Έκανες όλες τις ασκήσεις σου; και εστιάστε στην εμπιστοσύνη μεταξύ παιδιού και γονέα: Είμαι βέβαιη έχεις ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις σου. Μα φυσικά και κάποιες φορές δεν θα τις έχει κάνει και ο στόχος είναι να γίνει το λάθος και να ακολουθήσουν οι συνέπειες.
  • Αφήστε τα παιδιά να εκτεθούν και να κάνουν τις επιλογές και τα λάθη τους ακόμα και στις σχολικές εργασίες τους. Είναι ο μοναδικός τρόπος να μάθουν από αυτά και να αναπτύξουν την υπευθυνότητα. Εάν συνεχώς τα βοηθάμε να μην εκτεθούν και τους προστατεύουμε πως θα μάθουν να είναι υπεύθυνα από μόνα τους; Όσο πιο μικρά σε ηλικία εκτείθονται σε λάθη τόσο πιο υπεύθυνα και προσεκτικά θα γίνουν στο μέλλον.

Εάν για οποιονδήποτε λόγο δε μπορείτε να ασχοληθείτε με τη ρύθμιση στο διάβασμα του παιδιού σας ή το παιδί έχει κάποιες αδυναμίες και δυσκολίες, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό και να εστιάσετε όχι στο διάβασμα και την ολοκλήρωση εργασιών, όσο στην οργάνωση και την ενίσχυση μόνο των αδυναμιών του μαθητή. Με αυτό τον τρόπο ο μαθητής θα μάθει να αναγνωρίζει τις δυνατότητες του, να ενισχύσει τις αδυναμίες του και δε μάθει να εξαρτάται από κάποιον για να ανταπεξέλθει στην καθημερινότητα και τις υποχρεώσεις του. Η ενίσχυση της αυτορύθμισης και η αυτονομία των παιδιών- μαθητών είναι ο μακροπρόθεσμος στόχος μας, ξεκινώντας από την πρώτη κιόλας μέρα της σχολικής τους ζωής!

Βιβλιογραφία: Βασισμένο στη μέθοδο Μοντεσσόρι.

Αδαμίδου Φιλένη

Ειδική Παιδαγωγός

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27 (πλησίον Άγιος Ιωάννης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *