ΠΟΤΕ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΗΛΙΚΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΑΓΓΛΙΚΑ;


Αφού μπήκαν οι τίτλοι τέλους στη σχολική χρονιά και εν όψει των νέων εγγραφών στην Α’ Δημοτικού πολλοί είναι οι γονείς που αναρωτιόνται αν πρέπει να ξεκινήσουν (εάν δεν έχουν  ήδη ξεκινήσει) την πρώτη ξένη γλώσσα στα παιδιά τους. Η εκμάθηση της Αγγλικής Γλώσσας είναι η πιο ενδεδειγμένη και η πιο συνηθισμένη στα περισσότερα κράτη της Ευρώπης. Τα Αγγλικά θεωρούνται απαραίτητα πια γι’ αυτό και  η πρώτη επαφή στο σχολείο γίνεται με την είσοδο των παιδιών στο Δημοτικό. Ωστόσο  αρκετοί είναι οι γονείς που τα ξεκινούν στα παιδιά τους αργότερα και ακόμη περισσότεροι που  αρχίζουν  να τα φέρνουν σε επαφή πολύ νωρίτερα από την Α΄ Δημοτικού.

Ποια είναι όμως η καταλληλότερη ηλικία και ποιες μπορεί να είναι προδιαγραφές του παιδιού για να εισαχθεί  σε ένα διαφορετικό γλωσσικό σύστημα από της μητρικής του γλώσσας;

Με τη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας ο εγκέφαλος του παιδιού εισχωρεί σε ένα άλλο γλωσσικό σύστημα, πολύ διαφορετικό από αυτό της μητρικής του. Η γραφή, το λεξιλόγιο, η προφορά, η ανάγνωση και οι φθόγγοι δεν προσεγγίζουν την ελληνική γλώσσα  αντίθετα απομακρύνονται πολύ από αυτή.

Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως μέχρι και την ηλικία των 11 ετών τα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες να κατακτήσουν μία ξένη γλώσσα από ότι σε μεγαλύτερη ηλικία. Αυτός πιθανότατα είναι και ο λόγος που στην πλειοψηφία των χωρών της Ευρωπαϊκής ένωσης, η ηλικία έναρξης εκμάθησης ξένης γλώσσας και συγκεκριμένα της αγγλικής  είναι τα 5 έτη. Η γνώση της αγγλικής έχει καταστεί αναγκαία και απαραίτητη όσο και το μάθημα των Μαθηματικών καθώς καλύπτει ένα ευρύ επαγγελματικό φάσμα στις χώρες που δεν είναι επίσημη γλώσσα. Ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που η εκμάθησή της χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από γονείς και εκπαιδευτικούς.

Δεν υπάρχει συνταγή για να αναγράφει την κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί Αγγλικά, όμως υπάρχουν παράγοντες που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ όψιν όταν πρόκειται να ληφθεί μία απόφαση.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΛΟΓΟ

Για να ξεκινήσει ένα παιδί την κατάκτηση μιας ξένης γλώσσας και να απολαύσει τα πλεονεκτήματά της θα πρέπει πρωτίστως να έχει κατακτήσει τα φωνήματα στην ομιλία  και τα γραφήματα της μητρικής του γλώσσας. Τα περισσότερα παιδιά στο νηπιαγωγείο, μεταξύ 5-6 ετών έχουν επάρκεια. Σε αντίθετη περίπτωση ή σε περίπτωση που ζητηθεί επαναφοίτηση νηπιαγωγείου καλό θα είναι οι γονείς να περιμένουν.   Δεν είναι λίγες οι φορές που μαθητές της Α΄Δημοτικού γράφουν μία λέξη χρησιμοποιώντας πεζοκεφαλαία της ελληνικής γλώσσας  και γραφήματα της αγγλικής μέσα σε μία μόνο λέξη. 

ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑ ΤΟ ΠΑΙΧΝΊΔΙ

Πριν αποφασίσετε να γράψετε το παιδί σας στο φροντιστήριο θα πρέπει να αναρωτηθείτε και να διερευνήσετε εάν  έχει χρόνο και θα συνεχίσει μετά την εγγραφή του να έχει χρόνο  για παιχνίδι. Το παιδί χρειάζεται το ελεύθερο  παιχνίδι, την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά της ηλικίας του και την κλασσική πλατεία με τις κούνιες, όπου θα αποφορτίζεται , θα ηρεμεί και θα χαλαρώνει. Εάν το υπερφορτώνουμε με διάφορες δραστηριότητες, καθημερινό διάβασμα και άλλες πληροφορίες , θα αναιρέσουμε τον αρχικό μας στόχο… την απόκτηση γνώσεων. Οποιαδήποτε δραστηριότητα, πόσο μάλλον η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δε θα πρέπει να συνιστά πίεση και  συναισθηματική υπερφόρτιση για το  παιδί .

ΔΩΣΤΕ ΤΟΝ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ

Παράλληλα, χρειάζεται προσοχή όταν το παιδί δείχνει δυσκολίες προσαρμογής στην είσοδό του στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Θα πρέπει να δοθεί στον μαθητή ο απαιτούμενος χρόνος προκειμένου να ενταχθεί ομαλά, να προσαρμοστεί στο νέο σχολικό πλαίσιο, πριν του προστεθεί μία ακόμα μαθησιακή απαίτηση όπως αποτελεί η εκμάθηση ξένης γλώσσας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΕΙΤΕ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα τον άφησα σκόπιμα για το τέλος. Από την εμπειρία μου, παρατηρώ και βλέπω πως οι περισσότεροι μαθητές αν όχι όλοι, διδάσκονται την αγγλική γλώσσα χωρίς οι γονείς τους να γνωρίζουν, εάν το παιδί τους έχει μαθησιακές δυσκολίες. Αλλά ακόμα και όταν  έχει κάτω από ποιες προϋποθέσεις μπορεί και  πρέπει να  διδαχθεί  μία ξένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά.  

Η αγγλική γλώσσα διαθέτει 26 γράμματα και 44 διαφορετικούς ήχους. Παράλληλα τα γράμματά της έχουν καθρεφτικές ομοιότητες (b,d,p,q,g) και ταυτόχρονα δεν διδάσκονται ορθογραφικοί κανόνες.

 Τι γίνεται λοιπόν με τα παιδιά που έχουν κάποια ειδική μαθησιακή δυσκολία όπως η γνωστή σε όλους  δυσλεξία;

Συχνά τα παιδιά με δυσλεξία εμφανίζουν αδυναμία στην εκμάθηση των Αγγλικών καθώς ήδη δυσκολεύονται με τη μητρική τους γλώσσα. Πολλοί μαθητές  μέχρι να διαγνωστούν  με δυσλεξία είχαν μία ανεξήγητηδυσκολία στο μάθημα των Αγγλικών. Σε αυτή την περίπτωση η εκμάθηση της ξένης γλώσσας είναι εφικτή μόνο κάτω από προϋποθέσεις. Αρχικά,  οι γονείς θα πρέπει να ενισχύσουν τη μητρική γλώσσα με  το κατάλληλο  παρεμβατικό πρόγραμμα και αργότερα να δημιουργήσουν με τους κατάλληλα εκπαιδευμένους και εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες εκπαιδευτικούς , ένα πρόγραμμα εκμάθησης  Αγγλικής Γλώσσας προσαρμοσμένο  στις ανάγκες του παιδιού τους.  Οποιαδήποτε άλλη απόπειρα, πιθανότατα να ματαιώσει και να απογοητεύσει το παιδί και εσάς  και τελικά ο στόχος σας να μην ολοκληρωθεί στο μέλλον.

Πάρτε τον απαραίτητο χρόνο και ενημερωθείτε κατάλληλα

Καλό θα είναι  είναι η απόφαση που θα πάρετε όποτε και αν την λάβετε,  να έχει ως αρχικό και μοναδικό στόχο τη γνώση αυτή καθ’ αυτή και να λαμβάνει υπόψιν τη μοναδικότητα, το χαρακτήρα αλλά και την ανάπτυξή  κάθε παιδιού.

Αδαμίδου Φιλένη

Ειδική Παιδαγωγός

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στους χώρους μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης) και Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27 (πλησίον Άγιος Ιωάννης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *