Παιχνίδια – Τεχνικές για να αντιμετωπίσουν τα παιδιά το θυμό τους 6


Παιχνίδια – Τεχνικές διαχείρισης θυμού

Όπως όλοι οι άνθρωποι θυμώνουν, το ίδιο συμβαίνει στα παιδιά. Όλα τα συναισθήματα είναι ανθρώπινα αλλά και χρήσιμα. Ο θυμός είναι η άμυνα ενάντια σε βαθύτερα συναισθήματα όπως ο φόβος, η απογοήτευση, η ζήλια και ο πόνος.

Πως όμως μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν το θυμό τους;

Μερικά παιχνίδια-τεχνικές θα μας βοηθήσουν:

 

Τεχνική Μικρής Χελώνας

Σκοπός μιας διδασκαλίας για τη διαχείριση του θυμού στα παιδιά είναι να μάθουν να ελέγχουν το θυμό και τα αρνητικά τους συναισθήματα και μακροπρόθεσμος στόχος αποτελεί η κατάκτηση της ανεξαρτησίας και αυτονομίας τους.

Η τεχνική της Εναλλακτικής Αντίδρασης ή αλλιώς τεχνική της Μικρής Χελώνας ανήκει στην ψυχολογική κατεύθυνση του Γνωστικού-Συμπεριφορισμού και θεωρείται αρκετά αποτελεσματική για τη διδασκαλία ελέγχου του θυμού και της επιθετικότητας στα μικρά παιδιά.

Σε πρώτη φάση, το παιδί διδάσκεται την εναλλακτική αντίδραση της μικρής χελώνας όταν η ίδια βρίσκεται σε κατάσταση που προκαλεί ένταση.

Το παιδί ακούει από τον ενήλικα την ιστορία της μικρής χελώνας:
«Το μικρό χελωνάκι, κάθε φορά που πήγαινε στο σχολείο έμπλεκε σε καβγάδες με τα άλλα μικρά χελωνάκια, που το πείραζαν και το χτυπούσαν. Ο δάσκαλος το τιμωρούσε. Μια μέρα συνάντησε τη μεγάλη χελώνα, η οποία του είπε πως η απάντηση στο πρόβλημά του ήταν το καβούκι του. Το συμβούλευσε να κρύβεται στο καβούκι του κάθε φορά που θύμωνε, μέχρι να αισθανθεί καλύτερα. Το χελωνάκι εφάρμοσε τη συμβουλή της χελώνας, και όλα βελτιώθηκαν: σταμάτησε τους καβγάδες, ο δάσκαλος δεν το μάλωνε πια και άρχισε να του αρέσει το σχολείο».
Αφού το παιδί διαβάσει ή ακούσει την ιστορία, στη συνέχεια διδάσκεται από τον ενήλικα εναλλακτικές αντιδράσεις που το ίδιο θα κλιθεί να εφαρμόσει σε περιπτώσεις που νιώσει όπως το χελωνάκι. Το παιδί εξασκείται στις παρακάτω ασκήσεις:

  • να μαζεύει κοντά στο σώμα του τα χέρια και τα πόδια,
  • να ακουμπά το κεφάλι του στο θρανίο,
  • να φανταστεί πως είναι το χελωνάκι που κρύβεται μέσα στο καβούκι του και να σκεπάζει το κεφάλι με τους βραγχίονες ή τις παλάμες του,
  • να χαλαρώνει τους μύες του σώματός του και να παραμείνει στην ίδια θέση για λίγο.

Αφού το παιδί εξασκηθεί αρκετές φορές στην άσκηση αυτή, στη συνέχεια ο γονέας του μαθαίνει μυοχαλαρωτικές ασκήσεις.
Έτσι το παιδί σιγά σιγά κατακτά την ικανότητα να αντιμετωπίζει στρεσογόνες καταστάσεις, καταστάσεις συγκρούσεων και έντασης, καθώς και να διαχειρίζεται τα αρνητικά του συναισθήματα, το φόβο, το θυμό και την οργή του.

Δείτε αναλυτικά τις Υπηρεσίες Ψυχολογικής Στήριξης Παιδιών και Εφήβων που παρέχει το Κέντρο μας

 

         “Η Ηρεμία θα βοηθήσει” 

Υλικά:

  • Ένα γυάλινο βάζο με καπάκι
  • Άμμο θαλάσσης
  • Κομφετί ή αλουμινόχαρτο σε πολύ μικρά κομματάκια
  • Δυο φλιτζάνια νερό
  • Δυο κουταλιές λάδι

Βάλτε την άμμο και το κομφετί σε ένα βάζο.

Προσθέστε το νερό και το λάδι και κλείστε καλά το καπάκι.

Δείξτε το βάζο στα παιδιά και πείτε:

«Ας φανταστούμε πως ένας άνθρωπος ζει σε ένα καταπράσινο δάσος. Παντού ακούγονται πουλιά να τραγουδάνε και ο αέρας μυρίζει θυμάρι και χόρτο. Ο άνθρωπος αυτός (δείτε ξανά το βάζο) ζούσε σε ένα σπίτι φτιαγμένο από ξύλα και κλαδιά δέντρων. Κάθε μέρα έβγαινε από το σπίτι του και πήγαινε να μαζέψει χόρτα και φρούτα για να φάει. Τα βράδια έπαιρνε ένα μικρό μαχαίρι και σκάλιζε πάνω ξύλινα αγάλματα, που τα πουλούσε στην πόλη. Μια μέρα έγινε κάτι τρομερό! Την ώρα που μάζευε φράουλες ξέσπασε η δυνατότερη καταιγίδα του κόσμου. Αμέσως άρχισε να τρέχει προς το σπίτι του για να κρυφτεί. Όταν έφτασε εκεί, όμως, ανακάλυψε πως το σπίτι του δεν υπήρχε πια. Η δυνατή καταιγίδα είχε καταστρέψει τα πάντα και στην θέση του σπιτιού υπήρχε τώρα ένας σωρός από ξύλα και κλαδιά.

Ο άνθρωπος στενοχωρήθηκε πάρα πολύ. Τόσο πολύ αναστατώθηκε που δεν ήξερε τι να κάνει (ανακατέψτε το βάζο δυνατά έτσι ώστε να αναμειχθούν όλα τα υλικά). Όλα τα έβλεπε θολά. Από την θολούρα ξέχασε πως μπορούσε να σκαλίζει όμορφα αγάλματα και κρύφτηκε σε μια σπηλιά και δεν ξαναέβγαινε. Όταν περάσανε, όμως, μερικές μέρες θυμήθηκε πως μπορούσε να φτιάχνει αγάλματα, έψαξε και βρήκε τα καλύτερα κούτσουρα και άρχιζε να τα σκαλίζει. Έβαλε τα δυνατά του και έφτιαξε τα πιο όμορφα γλυπτά, τα οποία και πούλησε και σύντομα έφτιαξε ένα σπίτι από πέτρες που δεν το χαλούσε καμιά καταιγίδα. Τώρα (στο βάζο), το χιόνι είχε κάτσει στον πάτο και όλα είναι καθαρά και ξάστερα».

Εξηγήστε στα παιδιά πως όταν ζούμε κάτι άσχημο, όταν κάτι μας ταρακουνάει μέσα μας, τα βλέπουμε όλα θολά και δεν αναγνωρίζουμε τις δυνατότητές μας.

Όταν όμως ηρεμήσουμε, μπορούμε εύκολα να δούμε τα προτερήματά μας και τα καλά που συμβαίνουν γύρω μας.

Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα Ψυχολογίας Παιδιών και Εφήβων

 

Το «θυμόμετρο»

Αρχικά, αναφερόμαστε στα στάδια του θυμού (ηρεμία-εκνευρισμός-θυμός-οργή). Επιλέγουμε με τα παιδιά ένα χρώμα για κάθε στάδιο (π.χ. για την οργή το κόκκινο γιατί όταν θυμώνουμε πολύ κοκκινίζει το πρόσωπό μας) ενώ για τις διακυμάνσεις του θυμού στα πλαίσια του ίδιου σταδίου χρησιμοποιούμε τις διαβαθμίσεις του αντίστοιχου χρώματος (π.χ. για την οργή χρησιμοποιούμε το κόκκινο, για το ανώτερο στάδιο από αυτήν προσθέτουμε στο κόκκινο λίγο μαύρο και για το προηγούμενο από αυτήν στάδιο προσθέτουμε στο κόκκινο λευκό. Με αυτόν τον τρόπο για την έντονη οργή έχουμε σκούρο κόκκινο και για την ήπια οργή ανοιχτό κόκκινο. Τέλος, καταγράφουμε τις σχετικές λέξεις και προσθέτουμε τις αντίστοιχες εικόνες.

 Το κουτί της «Ηρεμίας»

Είναι σημαντικό να φτιάξουμε ένα κουτί στο οποίο θα βάλουμε πράγματα που μας βοηθάνε να ηρεμήσουμε. Το μαξιλάρι του θυμού που μπορούμε να χτυπάμε με όση δύναμη θέλουμε προκειμένου να εκτονώσουμε τον θυμό μας, ένα μουσικό όργανο που ακούγοντάς το ηρεμούμε (όπως είναι το όργανο της βροχής) και φυσικά καρτέλες για να μας υπενθυμίζουν τους κατάλληλους τρόπους διαχείρισης του θυμού.

Εύχομαι οι τεχνικές αυτές να βοηθήσουν τα παιδιά σας να εκφράζουν με πιο αποτελεσματικό τρόπο τα αρνητικά τους συναισθήματα και να μπορούν να τα διαχειριστούν.

Στάμου Πηνελόπη

Υπεύθυνη του Κέντρου
Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος

Ειδ. Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).


Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

6 σκέψεις για “Παιχνίδια – Τεχνικές για να αντιμετωπίσουν τα παιδιά το θυμό τους

  • Νικος Χατζιαρας

    Όσον αφορά το κουτί της Ηρεμίας και συγκεκριμένα την περίπτωση με το μαξιλάρι, θα ήθελα να σας απευθύνω μια ερώτηση. Το χρησιμοποιεί ένα παιδι βια, έστω και σε ένα άψυχο αντικείμενο, δεν το καθιστά δινητικα υποψήφιο να ασκήσει σε μελλοντικό χρόνο βία και σε κάποιο άλλο άτομο;

    • omada Συντάκτης άρθρου

      Αγαπητέ κ. Χατζιάρα

      Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε, αρχικά, για την επιλογή σας στην ανάγνωση των άρθρων μας.

      Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα και χρειάζεται να τον εκφράζουμε. Ωστόσο, έχει μεγάλη σημασία τόσο για την ψυχική μας υγεία, όσο και για τις σχέσεις μας με τους γύρω μας, να τον διαχειριζόμαστε σωστά. Πρώτο βήμα στη διαχείριση του θυμού σε ένα παιδί είναι η μυική χαλάρωση. Σε περιστάσεις αυξημένου άγχους, ο οργανισμός θέτει σε λειτουργία ένα κομμάτι του Αυτόνομου Νευρικού Συστήματος που ονομάζεται Συμπαθητικό Νευρικό Σύστημα (ΣΝΣ). Αυτό αποτελεί τον ρυθμιστή των σωματικών λειτουργιών σε συνθήκες έντασης και αυξημένης ετοιμότητας.
      Αυτή η ενεργοποίηση είναι υπεύθυνη για τις σωματικές αντιδράσεις που βιώνουμε όταν είμαστε αγχωμένοι: αυξημένος καρδιακός παλμός, γρήγορη αναπνοή, εφίδρωση, αυξημένος μυϊκός τόνος-μυϊκή ένταση. Με το να έχουμε ένα αντικείμενο όπου το παιδί θα εκτονώνει την έντασή του, τον βοηθά να χαλαρώσει και να δουλέψει το επόμενο στάδιο της διαχείρισης θυμικών αντιδράσεων όπου είναι η αναγνώριση του θυμού, ο έλεγχος και η επίλυση δύσκολων καταστάσεων. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να συνδέσουμε οποιαδήποτε τεχνική με το πλαίσιο συζήτησης. Κρίνεται απαραίτητο να βοηθήσουμε το παιδί να κατανοήσει τη λειτουργικότητα της κάθε τεχνικής και πως θα μπορούσε να τον βοηθήσει στο να ελέγξει το θυμό του στην αλληλεπίδραση με τα άλλα άτομα.
      Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να χρησιμοποιήσω τα λόγια του Αριστοτέλη: “Ο καθένας μπορεί εύκολα να θυμώσει. Μα να θυμώσει κανείς τότε που πρέπει, στο βαθμό που είναι σωστό, στον κατάλληλο χρόνο, για ένα δίκαιο ζήτημα, και με το σωστό τρόπο, δεν είναι στο χέρι του καθενός κι ούτε είναι εύκολο πράγμα”.

      Μετά τιμής,

      Στάμου Πηνελόπη
      Υπεύθυνη του Κέντρου “Ψυχ…Αγωγείν”
      Παιδοψυχολόγος-Ψυχολόγος
      MSc Ειδική Αγωγή
      Ειδικευόμενη Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια