ΥΠΝΟΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ


            Ο ύπνος ενός μικρού παιδιού αποτελεί ένα ζήτημα σημαντικό το οποίο απασχολεί έντονα πολλούς γονείς. Παραμένει ένα σπουδαίο κομμάτι της καθημερινότητας τους το οποίο συχνά τους δυσκολεύει πολύ, τους αγχώνει και διαταράσσει την οικογενειακή τους γαλήνη.

Τι είναι όμως ο ύπνος για ένα μικρό παιδί και ποια η σημασία του;

            Ο ύπνος αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες της ανατροφής ενός παιδιού, γι’ αυτό και η εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού ωραρίου ύπνου είναι απαραίτητη.

Για ποιο λόγο είναι σημαντικός ο ύπνος;

Ο ύπνος είναι μια ζωτικής σημασίας λειτουργία του οργανισμού ενός παιδιού που συμβάλλει στη σωματική, ψυχική και πνευματική του ανάπτυξη και ευεξία. Κατά την διάρκεια του ύπνου, εκκρίνονται ορμόνες οι οποίες βοηθούν στο μεγάλωμα του παιδιού. Με τον ύπνο τα παιδιά ξεκουράζονται, όχι μόνο σωματικά, αλλά και πνευματικά, κάτι το οποίο θεωρείται απαραίτητο για την συγκέντρωση, τη μνήμη καθώς και της σχολικές τους επιδόσεις.

Ακόμη, η εξασφάλιση ενός σταθερού ωραρίου στον ύπνο προσδίδει στο παιδί ασφάλεια και σιγουριά καθώς επίσης και μια αίσθηση προστασίας. Μέσα από τον ύπνο ένα παιδί εξασκεί την ικανότητα του να βιώνει τους «αποχωρισμούς» από τους σημαντικούς άλλους, να διαχειρίζεται την αγωνία και τους φόβους του και έτσι να κατακτά ένα επίπεδο ψυχικής αυτονομίας.

Ο ύπνος αποτελεί φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού και κομμάτι της καθημερινότητας του κάθε παιδιού και θα πρέπει να εντάσσεται ομαλά στο πρόγραμμα του.

Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα Ψυχολογίας

Πώς  μπορούν οι γονείς να κάνουν τη διαδικασία του ύπνου πιο εύκολη ;

            Προκειμένου η διαδικασία του ύπνου με τον μικρό σας «μπόμπιρα» να γίνει πιο εύκολη, διασκεδαστική και απολαυστική και για τους δύο μπορείτε να ακολουθήσετε μερικές από τις παρακάτω ιδέες/ συμβουλές:

1.Καθιερώστε μια ρουτίνα- ένα τελετουργικό πριν τον ύπνο με το παιδί σας.

Ξεκινήστε τη διαδικασία κάποια ώρα πριν (μισή με μία ώρα, ανάλογα με το παιδί και τους ρυθμούς του). Ασχοληθείτε με ήρεμες και χαλαρωτικές δραστηριότητες όπως ένα ζεστό μπάνιο, διάβασμα παραμυθιών, νανουρίσματα και λίγη κουβεντούλα. Οι σταθερές και επαναλαμβανόμενες πράξεις προσδίδουν στο παιδί ασφάλεια, του δημιουργούν οικειότητα και σιγουριά και το εντάσσουν σταδιακά και με ομαλό τρόπο στη διαδικασία του ύπνου.

2.Ακολουθήστε μια σταθερότητα και συνέπεια στο ωράριο του ύπνου

και της προετοιμασίας που πραγματοποιείται πριν από αυτόν. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, ωστόσο εάν καταφέρετε να το διατηρήσετε για κάποιο καιρό, όλα θα είναι καλύτερα και πιο εύκολα. Το βιολογικό ρολόι του παιδιού θα είναι ρυθμισμένο σε σταθερή ώρα ύπνου και θα αποζητάει τη ρουτίνα του, από τη στιγμή που και εσείς την τηρείται με συνέπεια και ευλάβεια.  

3.Δώστε στο παιδί ένα ελαφρύ γεύμα.

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε σνακ και τρόφιμα τα οποία περιέχουν ουσίες όπως ζάχαρη και καφεΐνη (π.χ. σοκολάτα, τσίχλες, παγωτά κ.α.) τα οποία προκαλούν υπερδιέγερση στα παιδία και δεν τα αφήνουν να ηρεμήσουν. Το ιδανικό είναι ένα ελαφρύ και υγιεινό γεύμα που δεν θα επιβαρύνει τους μικρούς μας φίλους.

4.Αποφύγετε έντονες κινητικές δραστηριότητες πριν από τον ύπνο.

Καλό θα ήταν να μείνετε μακριά από παιχνίδια ή δραστηριότητες που ενεργοποιούν και διεγείρουν έντονα το παιδί, όπως είναι γαργαλητό, μαξιλαροπόλεμος, κυνηγητό κ.α. Τέτοιου είδους ενέργειες θα προκαλέσουν υπερένταση στο παιδί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ακολουθήσει το πρόγραμμα του και να κοιμηθεί με ευκολία και ηρεμία. Αφήστε το παιδί να ασχοληθεί με ήρεμα παιχνίδια όπως ένα παζλ, ζωγραφική ή –αν είναι κορίτσι- προετοιμάζοντας τις κούκλες του για ύπνο στα κρεβατάκια τους. Προσπαθήστε να επιβραδύνετε τους ρυθμούς του παιχνιδιού για ευκολότερη μετάβαση.

5.Αποφύγετε την έκθεση των παιδιών σε φωτεινές οθόνες (laptop, tablet, κινητά, τηλεοράσεις).

Όλες αυτές οι οθόνες των ηλεκτρονικών συστημάτων προκαλούν υπερδιέγερση στο παιδί και αναμφισβήτητα δεν βοηθούν καθόλου στη διαδικασία του ύπνου. Προτείνεται να θέσετε κανόνα στο σπίτι με τον οποίο θα διακόπτεται η χρήση τέτοιων συσκευών τουλάχιστον μία ώρα πριν την καθιερωμένη ώρα ύπνου.

6.Δημιουργήστε την κατάλληλη ατμόσφαιρα.

Είναι πολύ σημαντικό να εξασφαλίσετε ένα ήσυχο περιβάλλον για το παιδί πριν τον ύπνο του. Χαμηλώστε τον φωτισμό, απομακρύνετε τους έντονους θορύβουςκαι διατηρήστε την κατάλληλη θερμοκρασία δωματίου ανάλογα με την εποχή. Μπορείτε να βάλετε χαλαρωτική μουσική αν αρέσει στο παιδί και το βοηθάει. Επιπλέον, μπορείτε να το αφήσετε να κρατήσει κάποιο αγαπημένο του αντικείμενο αρκεί αυτό να του δίνει ασφάλεια. Όταν πλέον πέσει στο κρεβάτι του, σβήστε τα φώτα και κρατήστε ένα μικρό φωτάκι αναμμένο στο δωμάτιο του ή στο διάδρομο. Ο φόβος για το σκοτάδι, ιδιαίτερα στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, είναι αναμενόμενος.

7.Διαβάστε παραμύθια ή ιστορίες στο παιδί σας.

Τα παραμύθια βοηθούν πολλά παιδιά να χαλαρώσουν, να δημιουργήσουν όμορφες εικόνες και έτσι να τους πάρει ο ύπνος γλυκά και ήρεμα. Οι ιστορίες με ήρωες που αντιμετωπίζουν το φόβο τους για το σκοτάδι μπορεί να βοηθήσουν τα παιδία να διαχειριστούν πιο ομαλά και τους δικούς τους φόβους ταυτίζοντας τους εαυτούς τους με τους χαρακτήρες των παραμυθιών. Καλό είναι να αποφεύγετε ιστορίες με τρομαχτικό ή βίαιο περιεχόμενο, που θα προκαλέσουν ανησυχία και προβληματισμό στους μικρούς μας φίλους.

8.Μετατρέψτε τον ύπνο σε μια ευχάριστη εμπειρία για το παιδί.

Είναι πολύ σπουδαίο το παιδί να αντιλαμβάνεται τον ύπνο, όχι σαν μια δυσάρεστη κατάσταση ή ακόμη και τιμωρία, αλλά σαν μια φυσιολογική λειτουργία, ευχάριστη και απαραίτητη. Συνδέστε επομένως αυτή τη διαδικασία με θετικά συναισθήματα. Συζητείστε με το παιδί και εξηγείστε του πόσο καλός και ευεργετικός θα είναι ο ύπνος για το ίδιο. Πως θα ξεκουραστεί, θα χαλαρώσει και την επόμενη μέρα θα σηκωθεί με όρεξη και ενέργεια.

9.Παραμείνετε ψύχραιμοι σε νυχτερινές «επισκέψεις» στο κρεβάτι σας.

Παραμείνετε ήρεμοι και εξηγήστε στο παιδί πως ο καθένας έχει το δικό του κρεβάτι, συνοδέψτε το στο δωμάτιο του. Μπορείτε να του δώσετε ένα φιλί και να το χαϊδέψετε προκειμένου να λάβει την ασφάλεια και αγάπη που αποζητά τη συγκεκριμένη στιγμή. Μπορείτε να παραμείνετε μαζί του για λίγο ωσότου αποκοιμηθεί και έπειτα να επιστρέψετε στο δωμάτιο σας.

Αυτό μπορεί να επαναληφθεί κάποιες φορές μέσα στη νύχτα, ωστόσο πρέπει με υπομονή και σταθερότητα να γυρνάτε το παιδί στο κρεβάτι του μέχρι να συνηθίσει ότι πρέπει να κοιμάται μόνο του. Επιστρέφοντας στο δωμάτιο του παιδιού:

*αποφύγετε να ανάψετε τα φώτα,

* να αρχίσετε να παίζετε μαζί του,

*καθησυχάστε το και εξηγήστε του ότι είναι ώρα να κοιμηθεί και να ξεκουραστεί.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ του Κέντρου

Υπάρχουν περίοδοι στη ζωή ενός παιδιού όπως παιδικές ασθένειες, οδοντικές εξάρσεις, είσοδος στο σχολικό περιβάλλον κ.α. που παρουσιάζονται προβλήματα στον ύπνο του. Είναι εξελικτικά στάδια και είναι απόλυτα φυσιολογικό να παρουσιαστούν δυσκολίες, οι οποίες και μετά από κάποιο διάστημα εξαλείφονται και η πρόγνωση είναι καλή. Παρ’ όλα αυτά αν οι γονείς εντοπίσουν δυσκολίες οι οποίες εμμένουν, εμποδίζουν τη λειτουργικότητα της καθημερινότητας ενός παιδιού και την απόδοση του σε δραστηριότητες καθώς επίσης και την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της οικογενειακής ζωής, καλό θα ήταν να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό για στήριξη και βοήθεια.

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στους χώρους μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης) & Λ.Ηλιουπόλεως & Ίμβρου 27, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιου Ιωάννη).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.