ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ- ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑ


ΟΤΑΝ Η ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ ΜΙΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑ

Τα μαθηματικά αποτελούν ένα πολύπλοκο μάθημα που περιλαμβάνει διαφορετικούς τομείς. Είναι η αριθμητική, η επίλυση αριθμητικών προβλημάτων καθώς και η κινητοποίηση δεξιοτήτων όπως είναι η γλωσσική επεξεργασία, η μνήμη, η χωροχρονική αντίληψη και η μαθηματική λογική.

Ένας μαθητής κατά τη  διάρκεια της σχολικής του ζωής θα πρέπει να έχει κατακτήσει τη μαθηματική ικανότητα.

Η ικανότητα αυτή, είναι η ίδια η διαδικασία της μάθησης των μαθηματικών! Δηλαδή το παιδί ανάλογα την ηλικία και την τάξη στην οποία βρίσκεται οφείλει να μπορεί:

  • να κάνει  ανάκληση και εφαρμογή των  νέων του γνώσεων,
  • να επιλύει  προβλήματα ,
  • να έχει κατακτήσει τις  δεξιότητες υπολογισμού και τις οπτικοχωρικές δεξιότητες.

ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑ- ΤΙ ΕΙΝΑΙ; ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

Για να μιλήσουμε για δυσαριθμησία θα πρέπει πρώτα να υπάρχει μια σταθερά χαμηλή μαθηματική απόδοση όταν και εφόσον ο μαθητής έχει κίνητρο για να μελετήσει μαθηματικά και φυσικά  όταν υπάρχει η κατάλληλη μαθηματική εκπαίδευση.

Η οποιαδήποτε ελλιπής μαθηματική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια των σχολικών χρόνων δε θεωρείται μαθησιακή διαταραχή.

Δυσαριθμησία είναι η δυσκολία στην κατανόηση και στην εκμάθηση των μαθηματικών, η οποία όμως δεν συνδέεται με σοβαρή ή βαριά νοητική υστέρηση και ως εκ τούτου θεωρείται ειδική μαθησιακή δυσκολία.

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΝΗΘΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

 

  • Αδυναμία κατανόησης των βασικών μαθηματικών εννοιών από το μαθητή
  • Χαμηλή επίδοση στο μάθημα των μαθηματικών, ενώ υπάρχει πιθανότητα να παρατηρείται καλή βαθμολογία στα υπόλοιπα μαθήματα.
  • Δυσκολία στο χειρισμό των αριθμών σε καθημερινές περιστάσεις. πχ. δυσκολία να λέει την ώρα, να θυμάται αριθμούς τηλεφώνου, να πάρει τα σωστά ρέστα όταν ψωνίζει.

Μπορείτε να πλοηγηθείτε σε περισσότερα άρθρα μαθησιακών δυσκολιών.

ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑ

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

  • το παιδί δυσκολεύεται να μετρήσει ακόμα και μέχρι τον αριθμό 10
  • δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τους αριθμούς
  • αδυνατεί να συνδέσει την έννοια του αριθμού με την ποσότητα που εκφράζει.
  • διαθέτει φτωχή μνήμη αριθμών
  • παρατηρείται δυσκολία στην λογική οργάνωση πραγμάτων όπως:  πχ την ομαδοποίηση τους ανά χρώμα, μέγεθος ή σχήμα

 

ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

  • δυσκολία στη μέτρηση ( ακόμη και σε μεγάλες τάξεις χρησιμοποιεί τα δάχτυλα για να κάνει πράξεις)
  • έντονη δυσκολία στην εκτέλεση 4 βασικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, διαίρεση)
  • φτωχή ανάπτυξη της δεξιότητας επίλυσης προβλημάτων. Ο μαθητής δυσκολεύεται να επιλύσει προβλήματα με δύο ή και περισσότερες πράξεις.
  • αποφυγή παιχνιδιών που χρειάζονται στρατηγική πχ. σκάκι. Ο μαθητής επιλέγει παιχνίδια που δε χρειάζονται ιδιαίτερη σκέψη και ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας τους οφείλεται στην τύχη.

 

ΕΦΗΒΕΙΑ – ΕΝΗΛΙΚΗ ΖΩΗ

 

  • δυσκολία υπολογισμού του κόστους της καθημερινής ζωής
  • δυσκολία εκμάθησης μαθηματικών πράξεων εκτός από τις βασικές( πχ εξισώσεις)
  • προβλήματα με την έννοια του χρόνου και τη διαχείρισή του
  • αδυναμία να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις στα προβλήματα τόσο των μαθηματικών όσο και απλών καθημερινών προβλημάτων. Το άτομο υπολείπεται στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων καθώς και στη λογική τους ομαδοποίηση.

Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε πως οι δυσκολίες στα μαθηματικά μπορούν να συνυπάρχουν με άλλες μαθησιακές δυσκολίες σε μεγάλα ποσοστά χωρίς αυτό να είναι αναγκαίο. Πιο συγκεκριμένα η ειδική μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά συνυπάρχει με τη δυσλεξία σε ποσοστό 60-70%, με τη δυσαναγνωσία σε ποσοστό 17-43% και με τη δυσγραφία σε ποσοστό 50%. (Barbaresi et al. 2005, Ostad 1988). Για επιπρόσθετες πληροφορίες μπορείτε να επικοικνωνήσετε με το Κέντρο “Ψυχ…Αγωγείν” στα τηλέφωνα: 211/2143682, 211/1824946 και 697/5759217 για να κλείσετε κάποιο ραντεβού για αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών.

 

 

Αδαμίδου Φιλένη

Ειδική Παιδαγωγός

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του “Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *