Δυσγραφία: Τι είναι, ποια τα χαρακτηριστικά & πως αντιμετωπίζεται!


Ορισμός

Η δυσγραφία εντάσσεται στην γενικότερη κατηγορία των μαθησιακών δυσκολιών. Αναφέρεται σε δυσκολίες στη γραφή και συγκεκριμένα στο σχεδιασμό των γραμμάτων. Η δυσγραφία περιλαμβάνει προβλήματα:

  • Κινητικής
  • Ή γλωσσικής φύσεως

(Deiner,2013. Sousa,2007. Moore& Pure, 2012. Τσιατά, 2005. Κούρτη, 2005)

Είδη δυσγραφίας

Η κινητική αναφέρεται στη δυσκολία στο να θυμηθεί το παιδί τις απαραίτητες κινήσεις του χεριού για το σχεδιασμό των γραμμάτων

Η γλωσσική (ή αλλιώς διαταραχή της γραπτής έκφρασης) αναφέρεται σε δυσκολίες στη γραπτή έκφραση π.χ προβλήματα στην γραμματική, στην ορθογραφία, στη σύνταξη, τη σημασιολογία, στη οργάνωση των ιδεών , στη δομή, τη φωνολογική ενημερότητα.

Χαρακτηριστικά της δυσγραφίας

  • Μεγάλα, κυρτά και δυσανάγνωστα γράμματα
  • Ανομοιομορφία ως προς το μέγεθος των γραμμάτων αλλά και ως προς την απόσταση μεταξύ των λέξεων
  • Ανάμιξη πεζών και κεφαλαίων
  • Παράλειψη ή επανάληψη, πρόσθεση, αντικατάσταση ή συντόμευση των συλλαβών ή των λέξεων
  • Δυσκολία στην παραγωγή των ιδεών
  • Δυσκολία στην ομαλή μετάβαση από τη μια ιδέα στην επόμενη
  • Δυσκολία στην αξιολόγηση και στην διόρθωση του παραχθέντος κειμένου
  • Εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών
  • Δυσκολία στην χρήση των αποθηκευμένων στη μακροπρόθεσμη μνήμη πληροφοριών
  • Περιορισμένο λεξιλόγιο λόγω δυσκολίας ανάκλησης λέξεων από τη μνήμη
  • Δυσκολία στην αντιγραφή
  • Λάθη στην ορθογραφία, στα σημεία στίξης, στη σύνταξη και στη γραμματική
  • Φτωχές δεξιότητες λεπτής κινητικότητας
  • Λανθασμένη στάση σώματος, καρπού και τετραδίου
  • Άτυπα είδη σύλληψης γραφικού εργαλείου
  • Πίεση του γραφικού εργαλείου

Μορφές δυσγραφίας

  • Δυσλεκτική δυγραφία
  • Δυσκολία στη φωνολογική ενημερότητα
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Δυσκολία στην ανάγνωση
  • Κινητική δυσγραφία
  • Προβλήματα στον έλεγχο των κινήσεων των μυών του καρπού και των δαχτύλων
  • Δυσκολίες στη μνήμη των κινήσεωντων απαραίτητων για το σχεδιασμό γραμμάτων
  • Ορθογραφία σε καλό επίπεδο
  • Δυσκολία στο συντονισμό των δαχτύλων
  • Χωρική δυσγραφία
  • Δεν τηρούνται τα περιθώρια του τετραδίου (διαγώνια γραφή)
  • Δεν τηρούνται οι κατάλληλες αποστάσεις μεταξύ γραμμάτων και λέξεων
  • Δυσκολεύονται στην αντιγραφή
  • Δυσκολεύονται στην ορθογραφία ως αποτέλεσμα της δυσκολίας απομνημόνευσης οπτικά της εικόνας των γραμμάτων

(O’Harre, 1999. Μαρριδάκη-Κασσωτάκη, 2010, Sousa,2007, Τρίγκα-Μερτίκα,2010)

Παρέμβαση

Λογοθεραπεία  -αντιμετώπιση φωνολογικών -γλωσσικών δυσκολιών

Ειδική αγωγή – αντιμετώπιση γλωσσικών προβλημάτων

Εργοθεραπεία – αντιμετώπιση κινητικών δυσκολιών

Βιβλιογραφία

Κασσωτάκη-Μαριδάκη, 2005. Δυσκολίες μάθησης: μια ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση

Sousa, 2007. How special needs learn

Deiner, 2012. Children with specific learning disabilities

ΧΑΛΔΑΙΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑ

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν», (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στους χώρους μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261, Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης) ή Ίμβρου 27 & Λ.Ηλιουπόλεως, Δάφνη (πλησίον μετρό Άγιος Ιωάννης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *