Πώς να απαλλαγώ από τους καβγάδες και να βοηθήσω το παιδί μου στο διάβασμα;


 

Συχνό φαινόμενο των τελευταίων χρόνων είναι ο προβληματισμός των γονιών για το διάβασμα  παιδιών στο σπίτι. Οι γονείς που συχνά δουλεύουν ως αργά, όταν γυρίζουν στο σπίτι έρχονται αντιμέτωποι με τα παιδιά τους,  οι φιλονικίες είναι μέρος πια της καθημερινότητας με αποτέλεσμα πολλοί από εμάς να χάνουμε το ρόλο μας ως γονείς και να αποκτούμε  έναν νέο ρόλο, που δεν αρέσει ούτε στο παιδία αλλά ούτε και σε εμάς, αυτό του δασκάλου.

 

Στόχος κάθε γονέα και δασκάλου θα πρέπει να είναι όχι η επανάληψη όλων των τάξεων από τη μεριά των γονέων, αλλά η εκμάθηση των μαθητών να μελετούν μόνοι τους , να είναι υπεύθυνοι στην καθημερινότητά τους και κατ’ επέκταση στη σχολική τους ζωή.

Ας  δούμε όμως στην πράξη κάποιες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν  να δημιουργήσετε έναν μαθητή υπεύθυνο, που θα μελετά μόνος και η παρέμβασή σας θα γίνεται όταν πραγματικά θα υπάρχει ανάγκη. Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ πως όσο πιο νωρίς βάλετε τα όρια στη μελέτη του παιδιού σας τόσο γρηγορότερα θα απολαύσετε τα αποτελέσματα της.

Φροντίστε  το διάβασμα των παιδιών να γίνεται σε γραφείο  στον προσωπικό τους χώρο.

Ανάλογα με το χώρο που διαθέτει κάθε σπίτι, τα παιδιά σχολικής ηλικίας θα πρέπει να διαθέτουν ένα χώρο  προσωπικό για τη μελέτη τους. Ο χώρος αυτός θα πρέπει να είναι μακριά από ερεθίσματα αλλά και από χώρους όπου επικρατεί φασαρία.

Επιπλέον προσπαθήστε να έχετε τα παιδιά σας σχετικά μακριά καθώς μελετούν. Σε αντίθετη περίπτωση θα ζητούν συνεχώς τη βοήθειά σας και η προσοχή τους θα αποσπάται.

Παράλληλα θα πρέπει να γνωρίζετε πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει   οριοθετημένος χώρος  για το διάβασμα του μακριά από την κουζίνα, που συνεχώς θα πεινούν , μακριά από το κρεβάτι που θα νυστάξουν και μακριά από τον καναπέ που θα νιώσουν χαλαρά και θα βαρεθούν.

 

 

Μπορείτε να πλοηγηθείτε στις Υπηρεσίες «Ειδική Διαπαιδαγώγηση” και «Πρόγραμμα Μελέτης” που παρέχουμε στο Κέντρο μας προκειμένου να ενημερωθείτε αναλυτικά.

 

 

Ο χώρος της μελέτης  να είναι πάντα έτοιμος και τακτοποιημένος.

Κανένας και ιδιαίτερα τα παιδιά, δε μπορούν  να συγκεντρωθούν σε έναν χώρο που είναι γεμάτος με βιβλία, τετράδια και ένα σωρό φυλλάδια. Το γραφείο των μαθητών που διαβάζουν θα πρέπει να είναι καθαρό και τακτοποιημένο, βοηθώντας έτσι τη σκέψη τους. Το αντίθετο προκαλεί σύγχυση και οι μαθητές δε μπορούν να συγκεντρωθούν καθώς βάλλονται διαρκώς από ερεθίσματα.

 

Φροντίστε το παιδί σας να έχει φάει κάτι ελαφρύ και να έχει μαζί του νερό ή χυμό στο δωμάτιο του.

  Για  να αποφύγετε τις διαρκείς μετακινήσεις των μαθητών μέσα στο σπίτι, φροντίστε να προλάβετε τυχόν ανάγκες τους, όπως η πείνα και η δίψα. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά σας δε θα έχουν δικαιολογία να  βγουν από το δωμάτιο πριν την καθορισμένη ώρα του διαλείμματος.

 

Δημιουργείστε μια ρουτίνα μελέτης

Φτιάξτε ένα πρόγραμμα από την αρχή του σχολικού έτους, το οποίο θα τηρείτε με ευλάβεια. Τα  παιδιά χρειάζεται να γνωρίζουν συγκεκριμένη ώρα που μελετούν σε καθημερινή βάση.

Εάν δεν υπάρχει τέτοια ώρα, καμία ώρα δε θα τα βολεύει και συνεχώς θα το αναβάλλουν. Εάν στο ενδιάμεσο προκύπτει κάποια δραστηριότητα,  φροντίζουμε τα παιδιά να έχουν τελειώσει τα περισσότερα μαθήματα και κυρίως αυτά που απαιτούν πολλή προσοχή! Αλλιώς θα είναι κουρασμένα και όταν θα επιστρέψουν δε θα μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους με επιτυχία.

Να σημειωθεί πως για τις τάξεις του Δημοτικού, το διάβασμα θα πρέπει να έχει τελειώσει μέχρι τις οκτώ το βράδυ το αργότερο. Μην ξεχνάτε πως τα περισσότερα παιδιά ξυπνούν περίπου στις επτά το πρωί και  καλούνται να διαβάζουν και να είναι συγκεντρωμένα περισσότερες από δέκα ώρες ημερησίως!

Δημιουργείστε ένα κλίμα εμπιστοσύνης με τα παιδιά σας.

Όλοι έχουμε υπάρξει παιδιά και γνωρίζουμε πότε τα παιδιά μας λένε ψέματα ή αποφεύγουν κάτι. Μην είστε όμως απόλυτοι!  Προσπαθήστε να δημιουργήσετε μεταξύ σας ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ενώ παράλληλα θα ελέγχετε την κατάσταση, χωρίς όμως να προσβάλλετε το παιδί. Αφήστε το να εργαστεί μόνο του για  ενα διάστημα. Εάν το αποτέλεσμα δεν είναι αποδοτικό, δώστε του χρόνο ενώ παράλληλα το βοηθάτε να οργανωθεί από την αρχή. Ενθαρρύνετε οποιαδήποτε προσπάθεια έχει κάνει, ακόμα και αν το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που επιθυμείτε. Μην ξεχνάτε, αν το παιδί προσπαθεί , θα δικαιωθεί κάποια στιγμή!!!

Προσπαθήστε να είστε καθοδηγητής και όχι δάσκαλος.

Μην προσπαθήσετε να πάρετε το ρόλο του δασκάλου. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά αντιδρούν αργά ή γρήγορα. Βοηθήστε το μόνο

εάν το χρειάζεται πραγματικά! Σε αντίθετη περίπτωση απλά δώστε του οδηγίες για να μπορέσει να ανταποκριθεί.  Για παράδειγμα, εάν το παιδί σας παραπονιέται πως αδυνατεί να λύσει μια άσκηση στην Ιστορία , μην ενδώσετε αμέσως. Ρωτήστε το εάν πρώτα έχει διαβάσει και κατανοήσει το μάθημα στο οποίο βρίσκονται. Κατά πάσα πιθανότητα θα αρνηθεί. Στείλτε το πίσω στο δωμάτιο του να επαναλάβει  τη διαδικασία από την αρχή. Θα σας πάρει χρόνο, αλλά σύντομα το παιδί θα έρχεται σε εσάς μόνο όταν πραγματικά θα το έχει ανάγκη.

 

Ξεκινάμε πάντα από τα βασικά μαθήματα

 

Ένα ακόμη πρόβλημα που συναντάμε συχνά στα παιδιά, είναι η σύγχυση που τους δημιουργεί το πρόγραμμα της επόμενης μέρας . Συχνά δε ξέρουν με τι να ξεκινήσουν ή ακόμη πιο συχνό φαινόμενο αρνούνται να ξεκινήσουν με κάτι γιατί τους φαίνεται δύσκολό ή βαρετό.

Χωρίς πίεση και ύστερα πάντα από συζήτηση θα εξηγήσετε στα παιδιά πόσο σημαντικά είναι η Γλώσσα και τα Μαθηματικά και πως με αυτά θα ξεκινούν πρώτα, αφού το μυαλό τους στην αρχή της μελέτης είναι καθαρό και πιο συγκεντρωμένο. Αργότερα θα είναι κουρασμένα και έτσι δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτών των μαθημάτων που τους δυσκολεύουν.

 

Για περισσότερα άρθρα σχετικά με τη μελέτη των παιδιών και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε: «ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ”, «Πώς να βοηθήσω τα παιδιά μου να αποστηθίσουν το μάθημα;;”, «Ποιος είναι ο μαθησιακός τύπος του παιδιού;”

 

 

Απαλλαγείτε από το άγχος των βαθμών και μην κοιτάτε ¨τι κάνουν τα άλλα παιδιά¨

Εύκολο στο λόγο, δύσκολο στην πράξη μοιάζει να είναι η απομάκρυνσή των γονέων από την ταύτιση  με τους βαθμούς των παιδιών τους.  Οι περισσότεροι γονείς αν και το επιθυμούν αδυνατούν να αποστασιοποιηθούν  από τους βαθμούς των παιδιών τους και να επιβραβεύσουν την προσπάθεια ή να επιπλήξουν τα παιδιά όταν οι περιστάσεις το απαιτούν, ανεξάρτητα από τη βαθμολογία τους.

Τις περισσότερες φορές και ιδιαίτερα όσοι γονείς διαβάζουν κι αυτοί  μαζί  με τα παιδιά τους, νιώθουν απογοήτευση, ή περίσσια χαρά για κάτι που νιώθουν ενδόμυχα πως συνέβαλλαν. Αποτελέσματα αυτής της συμπεριφοράς η απογοήτευση και οι ενοχές που κατακλύζουν τα παιδιά . Συνήθως, όχι για το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους αλλά για την αποτυχία απέναντι στις προσδοκίες των γονιών τους. Κάθε παιδί έχει τους δικού του ρυθμούς και τις δικές του ικανότητες. Υπάρχουν παιδιά με μαθησιακές  δυσκολίες που όμως έχουν δεξιότητες  σε άλλους τομείς ανάλογες με έναν άριστο μαθητή. Προωθείστε αυτές τις δεξιότητες!  Η σύγκριση τους με τα άλλα παιδιά της οικογένειας, φίλους, συμμαθητές ή κοινούς γνωστούς, δυσχεραίνουν την κατάσταση.

Αλήθεια τι πραγματικά έχει σημασία; Ένα παιδί με άρτια συναισθηματική ωριμότητα που ανταποκρίνεται με τους δικούς του ρυθμούς στη σχολική κοινότητα; Η’ ένα αγχωμένο παιδί που κυνηγά βαθμούς για να ικανοποιήσει τους γονείς του και να γίνει αποδεκτό από εκείνους;

Δώστε τη δυνατότητα στο παιδί σας να μάθει να οργανώνεται και να διαβάζει μόνο του. Παράλληλα, όμως, είναι σημαντικό να είστε δίπλα του! Αποδεχτείτε τυχόν δυσκολίες και αναζητείστε αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει! Κάθε παιδί είναι μοναδικό! Μην  αναλώνεστε και μη χαλάτε τη σχέση με τα παιδιά σας. Δημιουργείστε όμορφες στιγμές μαζί τους ακόμη και τις στιγμές που διαβάζουν!

 

Στο Κέντρο μας παρέχουμε ένα αποτελεσματικό τρόπο καθημερινής μελέτης. Για περαιτέρω πληροφορίες, παρακαλώ μεταβείτε στο παρακάτω σύνδεσμο: Πρόγραμμα μελέτης «Ψυχ…Αγωγείν»

 

Αδαμίδου Φιλένη-Νεκταρία

Ειδική Παιδαγωγός

 

Σας άρεσε το άρθρο μας; Αφήστε το σχόλιο σας παρακάτω και η ομάδα μας θα σας απαντήσει το συντομότερο δυνατό.

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα άρθρα που συντάσσει η επιστημονική μας ομάδα; Γραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο – newsletter. 

Η ομάδα του «Ψυχ…Αγωγείν”, (οι ψυχολόγοι, η λογοθεραπεύτρια, η εργοθεραπεύτρια και η ειδική παιδαγωγός) είναι διαθέσιμοι στο να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες σας παρέχοντας το πρώτο ραντεβού ΔΩΡΕΑΝ και να συζητήσουμε τυχόν απορίες σας. Για περαιτέρω διευκρινήσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το κέντρο στα τηλέφωνα
επικοινωνίας ή να μας επισκεφτείτε στο χώρο μας στη Λ.Βουλιαγμένης 261. Άγιος Δημήτριος (πλησίον μετρό Δάφνης).

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *